Op de voormalige Kodak-site in Koningslo zijn grootscheepse afbraakwerken aan de gang. De leegstaande industriële gebouwen worden er gesloopt. Zij moeten plaats maken voor het Groenloo-project: 220 woningen die bijna-energieneutraal zijn.
De Kodaksite werd in 1961 gebouwd en groeide algauw uit tot de trots van Koningslo. 25 jaar geleden kwam een einde aan het verhaal. Nadien is de site nog verhuurd aan verschillende industriële gebruikers zoals Caterpillar, ISS en Lyreco, maar een nieuwe invulling drong zich op. In 2017 werd beslist om resoluut voor wonen te kiezen. Het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Groenloo werd goedgekeurd, met het oog op een 21e-eeuwse invulling.
De Gentse vastgoedontwikkelaar Acasa kreeg uiteindelijk groen licht om met de steun van het stadsbestuur van Vilvoorde de woonwijk ‘Groenloo’ neer te poten op de oude Kodaksite. Er komen 58 eengezinswoningen en 162 appartementen: 220 woningen in totaal dus. Daarbij wordt veel aandacht besteed aan groen en een slimme mobiliteit.
Er worden 310 parkeerplaatsen voorzien, zowel voor bewoners als voor bezoekers, maar de auto verdwijnt wel grotendeels ondergronds. “Er komen deelwagens, deelfietsen en laadpalen voor elektrische wagens. Bovendien krijgt Koningslo er een nieuw publiek park van bijna 2 hectare groot bij dat zal grenzen aan de Kwakkelstraat”, zegt Timothy Jacob van vastgoedontwikkelaar Acasa.
“Met Groenloo kiezen we ervoor om van een oude industriële site een levendige, aantrekkelijke woonbuurt te maken met heel veel aandacht voor duurzaamheid”, aldus het stadsbestuur. De nieuwe woningen zullen volgens de BEN-principes worden opgetrokken. BEN staat voor bijna-energieneutraal en vertaalt zich in onder andere warmteboilers, warmtepompen en/of zonnepanelen. De verkaveling is bovendien quasi waterneutraal ontworpen. Dat wil zeggen dat het regenwater optimaal op de site zal infiltreren.
Vorig jaar werd er nog brand gesticht aan de leegstaande bedrijfsinfrastructuur die stilaan een soort stadskanker aan het worden was. Aan de gebouwen is er dan ook een heel grote parking die makkelijk toegankelijk is met bovendien weinig sociale controle. Er zijn ook al een heel aantal ramen gesneuveld door vandalisme.
Sinds kort is er echter heel wat bedrijvigheid op de site. Een deel van de 18.000 m2 aan industriële panden is al onder de sloophamer gegaan. Vrachtwagens rijden af en aan om het zware puin af te voeren. De nog overblijvende gebouwen wacht eerstdaags het zelfde lot.
De werken verlopen in vier grote fasen. De voltooiing van het volledige project is voorzien in 2026.