De bouw van een hoogtechnologische fiets- en voetgangersbrug over het kanaal heeft alweer een klein jaar vertraging opgelopen. Normaal moest de brug, die de nieuwe stadswijk 4 Fonteinen met het park 3 Fonteinen moet verbinden, nu ongeveer klaar zijn maar dat zal niet lukken door problemen met de levertermijnen van het constructiestaal.
De brug kadert in de uitbouw van recreatief netwerk ‘Van basiliek tot basiliek’ en zal deel uitmaken van de fietssnelweg FRO ‘Ringroute Brussel’.” Het project omvat de bouw van een beweegbare dubbele klapbrug, de aanleg van een parkje op linkeroever en de vernieuwing van de oude oeverconstructie over een lengte van circa 95 meter. Normaal zou de brug dit voorjaar in gebruik genomen worden. Maar die vlieger gaat niet op. Niet voor het eerst.
“Die brug moest eigenlijk al lang gerealiseerd zijn want dit is een oud dossier dat al ruim tien jaar aansleept”, zegt burgemeester Hans Bonte (Vooruit). “Dat heeft te maken met de complexiteit van het ontwerp en het budget dat wat ontspoord is. Deze nieuwe vertraging komt dan weer door de algemene bevoorradingsproblematiek. Maar men is nu wel degelijk de laatste hand aan het leggen aan het maatwerk van de brug zelf. Een pak voorbereidende werken werden ook al uitgevoerd zowel op de oevers als op de bodem van het kanaal. We zijn dus in blijde verwachting.”
“De bouw van de brug heeft inderdaad wat vertraging opgelopen”, bevestigt woordvoerster Carolien Peelaerts van de Vlaamse Waterweg nv. “Die is het gevolg van problemen met de levertermijnen van het constructiestaal. Ondertussen lopen de werken op het terrein wel volop. De laatste mobiele delen werden al aangevoerd naar de werf op een boogscheut van de definitieve locatie van de brug. De brugdelen zijn te groot om in hun geheel naar de werf gebracht te worden en dus wordt alles ter plekke aan elkaar gelast. Een proces dat enkele maanden in beslag zal nemen.”
Als alles volgens planning verloopt zullen de mobiele brugdelen de eerste twee weekends van juni op hun definitieve plaats gevaren worden. In de loop van de volgende weken volgen ook nog de pijlers, de liftschachten, de trappen en het balkon van linkeroever. Het einde van de werken is voorzien voor het einde van dit jaar.
De nieuwe brug wordt een ontegensprekelijke ‘eyecatcher’ voor Vilvoorde. Omdat het een beweegbare brug is, is het technologisch ook een huzarenstukje. De grote schepen moeten er snel onderdoor kunnen. Er komt ook liftbediening waarbij fietsers tot op het brugniveau gebracht worden. Het gaat om een project van de Vlaamse Waterweg samen met Natuur en Bos en stad Vilvoorde. De kostprijs bedraagt ongeveer 10 miljoen euro.