Er komt eindelijk schot in het al jaren aanslepende dossier van de Sneltram langs de A12 tussen Willebroek en Brussel-Noord. De bezwaren bij de Raad van State zijn door een recent arrest helemaal van de baan. In 2023 zouden de werken moeten kunnen starten. De investering beloopt 450 miljoen euro.
In 2018 werd een nieuw Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) vastgesteld door de Vlaamse Regering waarin de infrastructuur voor het tramtraject van de Sneltram langs de A12 werd opgenomen. Twee partijen startten echter een procedure bij de Raad van State om dit GRUP te laten vernietigen. Het ging om een bedrijf uit Willebroek en een particuliere inwoner van Meise. Het bezwaar van de bvba werd eind vorig jaar al ongegrond verklaard. Intussen heeft de Meisenaar in kwestie een tijdje terug ook zijn bezwaar ingetrokken. De Raad van State moest hiervan nog officieel akte nemen en dat is nu dus gebeurd. Door dit recente arrest zijn de procedures nu helemaal van de baan. “Nu we juridische zekerheid hebben over het GRUP kunnen we de volgende belangrijke stappen voor de Sneltram zetten”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD. “Dankzij de Sneltram investeren we in hoogwaardig openbaar vervoer langs de A12, waar er vandaag weinig alternatieven voor de wagen zijn.”
Voor het aanleggen van de infrastructuur voor de sneltram moeten wel nog een aantal procedurele stappen worden ondernomen. De volgende stap is de goedkeuring van de projectnota, voorzien voor najaar van dit jaar. Ondertussen worden ook de tramhalteomgevingen uitgewerkt. “We willen de vergunning aanvragen en verkrijgen in 2022, om dan in 2023 een aannemer te zoeken en te starten met de werken”, zegt Marijn Struyf, woordvoerder van De Werkvennootschap.
De Vlaamse Overheid werkt al een tijdje aan ‘Werken aan de Ring rond Brussel’, waarvan het Brabantnet met drie nieuwe hoogwaardige openbaarvervoerlijnen een belangrijke stap voorwaarts is voor de multimodaliteit in de Vlaamse Rand. De Ringtrambus rijdt al een tijdje op lijn 820 tussen het UZ Brussel in Jette en Brussels Airport. De studie voor de Luchthaventram tussen Brussel-Noord en Brussels Airport loopt
“De Sneltram is goed voor een investering van zo’n 450 miljoen euro. Dit zal gerealiseerd worden via Publiek Private Samenwerking (PPS)”, vervolgt minister Peeters. “Samen met de 75 miljoen euro voor de Ringtrambus en de 150 miljoen euro voor de Luchthaventram is dit een enorme investering in onze doelstellingen rond modal shift – en dat is extra belangrijk in deze congestiegevoelige regio. De Vlaamse Rand snakt naar hoogwaardig openbaar vervoer en het aanbieden van kwaliteitsvolle alternatieven voor de auto is een van de speerpunten van mijn beleid”, aldus Peeters.