Vijf jaar nadat de 12-jarige Merel De Prins er werd doodgereden door een hardrijder, heeft de stad Vilvoorde twee stevige verkeersdrempels aangelegd op de Willemsstraat vlak voor de kruising met de fietssnelweg F1 over de Zenne. “Ik vind het positief dat er actie wordt ondernomen maar voor ons is het te laat hè”, reageert Kris De Prins, de papa van Merel.
Het dodelijk ongeval vond plaats op 28 oktober 2015 op het kruispunt van de Jan Frans Willemsstraat met de Radiatorenstraat. Merel werd op het fietspad aangereden door een BMW die veel te snel reed. De bestuurder pleegde daarna vluchtmisdrijf. Het meisje werd nog naar het ziekenhuis gebracht maar overleed later die avond aan haar verwondingen.
“Het kruispunt met de Willemsstraat is uiteraard dé doorn in het oog van de stad”, liet schepen van Mobiliteit Barbara de Bakker (Groen) een paar maanden geleden al weten. “Na diverse studies om dit kruispunt veiliger te maken voor alle gebruikers, komen we echter tot de conclusie dat er geen snelle oplossing is.” De stad wilde de veiligheid voor fietsers toch alvast verhogen door verkeersdrempels te plaatsen.
Intussen is die aanleg voltooid. Twee stevige verkeersdrempels langs weerskanten doen automobilisten voortaan zwaar op de rem staan voor ze de fietssnelweg F1 kruisen langs de Zenne. Papa Kris De Prins bekijkt het met gemengde gevoelens. “Als die aanleg vroeger was gebeurd, dan was het misschien niet zo gelopen. Misschien had het zelfs vermeden kunnen worden… Bij Merel ging het uiteraard ook om een samenloop van factoren. De hoofdreden blijft de man die het veroorzaakt heeft.”
“Wij komen daar zelf niet dikwijls”, geeft Kris aan. “Ik kom er ook niet graag. Het is voor mij geen herinneringsplek Wij gaan elke dag nog bij Merel langs hier op het kerkhof in Eppegem. Maar daar… Dat is de plek waar uw kind is verongelukt. Maar het is positief dat er actie ondernomen is. Of het voldoende is dat zal de toekomst uitwijzen.”
Zelf hebben Kris en zijn vrouw Peggy – die in de Zemstse gemeenteraad zetelt voor CD&V – de voorbije jaren de onveiligheid op die plek ook al aangekaart. “Onrechtstreeks toch want algemeen vinden wij dat de oversteken van fietsostrades problematisch blijven. De Brusselsesteenweg aan de oversteek van de Zenne in Eppegem is een zelfde geval. Daar kan zomaar ook zo’n ongeval gebeuren als met Merel. Het is daar ook voor automobilisten gevaarlijk. Je riskeert dat je daar – onvrijwillig uiteraard – een fietser mee aan te rijden, gewoon omdat je ze niet ziet aankomen. Wij pleiten ervoor om er een tunnel te voorzien voor de fietsers. Dat zou perfect mogelijk zijn en dan is iedereen gerust. Aan de Woluwelaan is het hetzelfde verhaal. Ik weet dat Vilvoorde heel wat plannen heeft maar er zijn nog altijd te veel problematische situaties om het te bestempelen als verkeersveilige stad.”
Stad Vilvoorde wil op termijn wel elk kruispunt op dat gedeelte van de F1 tussen Zemst en de kern van Vilvoorde aanpakken. “Het principe op een fietssnelweg moet zijn dat de fietser daar gemakkelijk, veilig en comfortabel kan oversteken, liefst met voorrang”, klinkt het. Er komen ook volwaardige fietspaden langs de Willemsstraat tussen de Hendrik I-lei en de Willemsbrug, dus met inbegrip van de kruising met de F1.
Er komt binnenkort vanwege de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK) ook een herinneringsbord aan Merel op de plek waar ze overleed. “Als corona er niet was geweest had het er nu in oktober gestaan. Op dezelfde dag en hetzelfde uur als ze werd aangereden. Maar het zal voor volgend jaar zijn”, besluit Kris.