Op één lang weekend tijd werd de spoorwegbrug over de Herdebeekstraat in Sint-Anna-Pede verbreed in functie van het GEN-traject.
Tijdens het weekend van Allerheiligen zorgden de werkmannen van de firma Franki voor een huzarenstukje. Op enkele dagen tijd werden de oude brugdekken weggenomen en werd de brug verbreed en klaargemaakt voor de aanleg van twee nieuwe spoorlijnen.
De spoorwegbrug moest verbreed worden in functie van het GEN-traject, dat het treinverkeer van en naar Brussel in een straal van dertig kilometer moet uitbreiden tot minstens vier treinen per uur.
‘In de nacht van donderdag 31 oktober op vrijdag 1 november werden de voorbereidingen getroffen, en vrijdag werden de oude brugdekken afgebroken’, zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit.
‘Zaterdag was de aannemer de nieuwe brugdekken al aan het plaatsen en op zondag werd alles in gereedheid gebracht om in 2015 twee nieuwe sporen aan te leggen’, klinkt het.
Naar vier spoorlijnen
Op maandag 4 november konden de treinen vanaf 5 uur opnieuw over de spoorwegbrug razen. Tijdens de werken werd het spoorverkeer tussen Brussel en Denderleeuw omgeleid via een alternatieve lijn over Jette en Ternat.
Nu de brug aan de Herdebeekstraat vernieuwd is, zijn alle grote bouwwerken voor het GEN-netwerk achter de rug. ‘In 2016 worden de oude sporen nog vernieuwd, en vanaf eind 2016 zullen er dus vier bruikbare spoorlijnen tussen Brussel en Denderleeuw liggen’, zegt Petit.
Vanaf dan zullen er minstens vier treinen per uur van en naar de hoofdstad kunnen rijden.