De verkeerslichten aan het station van Asse staan al vijf maanden volledig verkeerd ingesteld. ‘We verzetten hemel en aarde om de regeling van die lichten aan te passen, maar botsen op muren van bureaucratie’, zegt schepen van Mobiliteit Yoeri Vastersavendts (Open VLD).
Er schort iets aan de verkeerslichtenregeling aan het station sinds het kruispunt in april werd aangepast. De kritiek was al vaker te horen via Facebook en bereikte afgelopen week een hoogtepunt, omdat de Huinegem-brug tien dagen dicht was voor hoognodige herstellingen.
Daardoor moest heel wat extra verkeer via de Stationsstraat (N9) omrijden. Dat zorgde in de ochtendspits voor nog langere files en chaotische taferelen. Nu zijn ze in Asse wel wat verkeersindigesties gewend, maar feit is dat er dus echt wat schort aan die lichten.
In de lente werd het kruispunt aan het station aangepast. Er kwam een afslag vanaf de ringweg (N9k) naar de Stationsstraat, specifiek voor veiligheidsdiensten en bussen. Ook werd vanaf de Stationsstraat de afslag naar links (naar de N9k) mogelijk.
De N9 is een gewestweg en dus is het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) verantwoordelijk. De verkeerslichten zijn een bevoegdheid van de afdeling Elektromechanica en Telematica (EMT). Aan het station van Asse is het nog complexer, want de verkeerslichten en de lichten van de spooroverweg zijn er aan elkaar gekoppeld.
Stationsstraat prioritair
‘In de ochtendspits moet er, telkens een trein gepasseerd is, eerst een dubbele fase groen zijn om het verkeer uit de Stationsstraat prioritair door te laten. Dat was ook de afspraak’, zegt mobiliteitsschepen Yoeri Vastersavendts (Open VLD). ‘Bij de openstelling van het kruispunt, op 22 april, bleek dat de oude lichtenregeling gewoon behouden was. Het verkeer richting Asse kreeg als eerste groen, het verkeer uit de Stationsstraat raakte slechts druppelsgewijs door, met alle gevolgen van dien.’
Na vele mailtjes en telefoons lag er een maand later een nieuw plan voor de lichtenregeling op tafel. ‘Dat bleek dus nog slechter’, vervolgt de schepen. ‘Wij legden de uitgebreide ANPR-tellingen van vorig jaar, een onderzoek van 85.000 euro, op tafel, maar daar houden ze dus geen rekening mee. Nee, die dienst deed zelf manuele tellingen aan het station: één keer ’s ochtends en één keer ’s avonds.’
‘Volgens die resultaten kreeg het verkeer richting Asse dus voorrang. We hebben ons daar onmiddellijk heftig tegen verzet. Er kwam echter geen reactie en in de loop van de vakantie werd die regeling ingevoerd, met rampzalige gevolgen.’
‘Sindsdien bestookte onze mobiliteitsdienst AWV met mails en telefoontjes, maar tevergeefs. Je botst daar op pure bureaucratie, iedereen trekt zijn paraplu open. Intussen zijn de gevolgen dramatisch voor Asse. De haatmails van burgers aan ons adres zijn niet te tellen. Terwijl we er niks over te zeggen hebben.’
Nieuwe regeling op komst
Ook voor burgemeester Koen Van Elsen (CD&V is de maat vol. Hij belde zelf een week geleden met het hoofd van AWV Vlaams-Brabant. Donderdag kwam er zowaar een reactie: ‘een nieuwe lichtenregeling werd uitgewerkt en zal ingevoerd worden’.
Een timing wordt echter niet meegedeeld en de mobiliteitsdienst van Asse kreeg nog geen inzage in het nieuwe plan. ‘AWV kennende duurt dat dus nog drie maand’, zucht Vastersavendts.