De langverwachte werken voor de heraanleg van de Franklin Rooseveltlaan gaan maandag eindelijk van start. Het multifunctioneel plein in hartje Vilvoorde ondergaat het komende anderhalf jaar een grondige transformatie. Rondom de volledige laan komen nieuwe fietspaden en worden de voetpaden verbreed. De schots en scheef liggende kasseistenen verdwijnen.
Vilvoorde wil de verkeersveiligheid en de fietsinfrastructuur verbeteren door rondom de volledige laan de fietspaden te vernieuwen en de voetpaden te verbreden. “Ter hoogte van de school en de horecazaken wordt het voetpad zelfs extra breed”, legt schepen van Openbare Werken Katrien Vaes (Open VLD) uit.” Daarnaast worden de fietspaden verplaatst naar de zijde van de gevels. Dit vermindert het aantal kruisende bewegingen van fietsers. Het kruispunt met de Nowélei wordt ook onder handen genomen, zodat de bushaltes en fietspaden hier extra ruimte krijgen.”
De zogenaamde ‘koppen’ van de Rooseveltlaan aan de Mechelsestraat en de Campionlei, worden ingericht als aangename verblijfsruimtes en speelzones. “Zo wordt de verbinding met de Mechelsestraat omgevormd tot een horeca- en belevingsplein met waterpartij en fonteinen. Aan de Campionlei komt een aangename groene speelruimte. De bomen en parkeerplaatsen op het centrale plein blijven behouden.”
“De westelijke zijde van de Rooseveltlaan wordt een tweede horecaplein, waar de bestaande en hopelijk vele nieuwe uitbaters optimaal van zullen profiteren”, vult schepen voor Economie Didier Cortois (Open VLD) nog aan. “Het stukje Mechelsestraat verdwijnt om helemaal mee op te gaan in het plein met aangename terrassen en verblijfsruimte voor elkeen. Tijdens de werken in de eerste fase bekijken we samen met de horeca-uitbaters ook hoe we hen kunnen toelaten om terrasactiviteiten te organiseren.”
(lees verder onder de foto)
Ook aan het aspect duurzaamheid werd gedacht. De schots en scheef liggende kasseien worden opgebroken en krijgen een tweede leven bij de aanleg van de parkeerplaatsen op de Mechelsesteenweg en de Toekomststraat. Ze zullen ook de terraszones afbakenen en tegelijk ook de ‘blindegeleidelijn’ vormen. Heel wat kasseien verhuizen ook naar de overkant van het kanaal om te worden gebruikt bij de heraanleg van de Brusselsesteenweg.
De heraanleg wordt in meerdere fases uitgevoerd om de hinder voor omwonenden en gebruikers van het plein te beperken. De wekelijkse woensdag- en zaterdagmarkt blijft zoals gebruikelijk plaatsvinden. De kant van de Guldenschaapstraat in de zone vanaf de Mechelsestraat tot aan de Nowélei is als eerste aan de beurt. Tijdens de werken worden ook proefsleuven gegraven om mogelijke restanten historische bouwwerken te lokaliseren. Hier bevonden zich tijdens de Middeleeuwen namelijk de stadswallen, gracht en Mechelse stadspoort .De make-over van de hele laan inclusief het kruispunt met de Hendrik I lei binnen anderhalf jaar af te ronden. Kostenplaatje: ruim 4 miljoen euro.