De Werkvennootschap heeft een opdracht van 260 miljoen euro goedgekeurd voor de renovatie van het viaduct van Vilvoorde. Die zou in 2022 effectief moeten starten en zal vijf jaar duren. Naast een grondige sanering komen er ook verstevigingen met het oog op de mogelijke komst van een vierde rijstrook.
Het viaduct van Vilvoorde bestaat uit twee aparte bruggen voor binnen- en buitenring en werd gebouwd van 1974 tot 1978. Ze telt 23 overspanningen, waarvan de grootste 163 meter lang is. Het viaduct heeft intussen 43 jaar op de teller. Stilaan tijd dus voor een grondige renovatie.
Het voorbije jaar liep de aanbestedingsprocedure. De raad van bestuur van De Werkvennootschap heeft de opdracht – ten bedrage van 260 miljoen euro – nu toegewezen aan de beste kandidaat. Dat bevestigt woordvoerder Marijn Struyf van De Werkvennootschap. “Met dien verstande dat we nog in de zogenaamde ‘standstillperiode’ zitten. We zijn verplicht alle kandidaten te informeren en moeten 15 dagen wachten om te zien of er niemand de toewijzing aanvecht.”
Als alles normaal verloopt kunnen volgend jaar de voorbereidingen starten. “Heel 2021 zal nog dienen als technische studiefase, waarin alles wordt bestudeerd, uitgewerkt en voorbereid. Vanaf 2022 zijn we dan vertrokken voor een vijftal jaar effectieve werken.”
Volgens Struyf zal het wegverkeer daarvan in periodes hinder ondervinden. “We gaan zowel de onderkant, de binnenkant als de bovenbouw van het viaduct aanpakken. Alles zal wat door elkaar lopen zodat we de werken aan het wegdek zoveel mogelijk tijdens de eerder verkeersluwe periodes kunnen uitvoeren, bijvoorbeeld in de zomer.”
Aan het project hangt een stevig prijskaartje van 260 miljoen euro vast. Volgens Struyf wil dat echter niet zeggen dat er plots grote mankementen zijn opgedoken. “Bij technische inspecties die we hebben uitgevoerd in 2017 bleek dat het viaduct wel degelijk in redelijk goede staat verkeerde, in die zin dat het zeker niet moest worden afgebroken. Het viaduct is destijds gebouwd om 100 jaar mee te gaan maar het is normaal voor een van de grootste kunstwerken van het land dat je de structuur zelf na 43 jaar eens een serieuze ‘upgrade’ geeft.”
Het blijft ook niet bij een renovatie alleen. “Het viaduct zal ook verstevigd worden omdat het zou kunnen dat er op termijn een vierde rijstrook bijkomt. Een beslissing daaromtrent is er nog niet. We zijn nu nog het ‘voorkeursalternatief’ voor de herinrichting van de Ring aan het uitwerken. Maar we kijken vooruit en daarom dat we nu ook die verstevigingen al aanbrengen. Het is ook niet zo dat dat bijzonder veel meer kost. Eind volgend jaar zal de knoop worden doorgehakt, niet alleen voor wat een vierde rijstrook op het viaduct betreft maar ook wat we met de volledige ring gaan doen: een verbreding met een parallelstructuur of een ander soort oplossing”, besluit Struyf.