Het gloednieuwe busstation van De Lijn biedt met zes ruime, toegankelijke perrons een pak meer ruimte. Dardoor gaan het reizigerscomfort en de veiligheid er sterk op vooruit. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts knipte gisteren het ceremoniële lintje door. “Met een investering van 2,7 miljoen euro openen we een busstation dat klaar is voor de toekomst”, zegt Weyts. “Het is meteen ook al klaar voor de komst van de trambus in 2019.” Volgens burgemeester Bonte is dit nog maar de eerste stap in de heropwaardering van de stationsomgeving.
Het busstation staat op de plek van het voormalige Joker Casino op de hoek van de Parkstraat en het Stationsplein. De bouw ervan heeft goed acht maanden geduurd. Het hele project kostte in totaal zo’n 2,7 miljoen euro.
Het nieuwe busstation, dat 5 000 op- en afstappers en meer dan 600 bussen per dag ontvangt, moet meer mensen verleiden om het openbaar vervoer te nemen. Het comfort en het gebruiksgemak voor reizigers verbeteren dan ook enorm. “De bus is een onmisbare schakel in het multimodale knooppunt dat Vilvoorde is”, zegt minister Weyts. “Bovendien is het busstation met zijn zes ruime en toegankelijke perrons nu al klaar voor de komst van de trambus in 2019.”
Voordien waren reizigers aangewezen op vijf kleine perrons die verspreid lagen over de stationsomgeving, waarvan drie vlakbij het treinstation. Die situatie zorgde regelmatig voor opstoppingen en onveilige situaties. Nu is er meer plaats, bussen stromen vlotter door en de hele stationsomgeving is veiliger en overzichtelijker voor iedereen. Fietsers kunnen gebruik maken van een nieuwe fietsenstalling naast de sporen en van een nieuw fietspad op de rotonde voor het station. Voetgangers kunnen rekenen op een breed trottoir tussen de sporen en het busstation, taxi’s hebben een nieuwe standplaats in de Stationlei. Tot slot verbetert de doorstroming voor al het verkeer in de ruime omgeving van het station.
Johan Van Looy, directeur De Lijn Vlaams-Brabant: “Het nieuwe busstation brengt de haltes bijeen op één overzichtelijke plek. Reizigers kunnen tijdens het wachten in de nagelnieuwe schuilhuisjes op real-time informatieborden aflezen om hoe laat hun bus aankomt en vertrekt. Zo maken we het gecombineerd gebruik van bus en trein nog aantrekkelijker.” In 2020 wordt het overstappen bovendien nog makkelijker dankzij een nieuwe onderdoorgang onder de sporen. Deze nieuwe tunnel van de NMBS zal immers direct uitgeven op het nieuwe busstation van De Lijn.
“Dit moderne busstation past in het stadsvernieuwingsproject voor de stationsomgeving”, stelt burgemeester Hans Bonte (Sp.a). “Het levert voor de inwoners van Vilvoorde nu al een mooier en veiliger Stationsplein op. Doel is de hele buurt rond het station verder op te waarderen. We zijn blij met de positieve impact die het busstation heeft op de verkeersafwikkeling en bijgevolg op de levenskwaliteit in de buurt. Het is een eerste hefboom in de opwaardering van de buurt. De komende maanden wordt de vernieuwing van het stadspark en de Kantfabriek verdergezet en intussen kijken we enigszins ongeduldig toe op de vernieuwing van het treinstation.”