Fotograaf Guillaume Decock blikt terug op anderhalf jaar concertfotografie met een expo in De Kruitfabriek. Wat begon als een impulsieve beslissing om aan een workshop deel te nemen, groeide uit tot een ware passie. “Ik ga proberen om van concertfotografie mijn beroep te maken.” Geïnteresseerden kunnen tot en met 14 januari in de oude fabriek terecht om de foto’s te bekijken van onder meer Dua Lipa, The Hickey Underworld, Arno, Trixie Whitley, Balthazar, Oscar & The Wolf en Bazart.
In april 2015 kreeg Guillaume Decock een uitnodiging om deel te nemen aan een workshop concertfotografie. “Vrij impulsief ging ik hierop in”, vertelt hij. “Ik had nog nooit een camera in mijn handen gehad. De eerste ‘les’ was dus vrij grappig aangezien ik daar zat met een toestel van mijn oom en ik er niets van af wist. Maar door flink op te letten leerde ik al snel enkele belangrijke basisprincipes van de fotografie. Na de workshop en drie praktijksituaties had ik de microbe al helemaal te pakken. Het gegeven dat jij iets creëert waar andere mensen dan naar kijken sprak mij enorm aan.”
Na enkele positieve reacties om zijn eerste creaties werd de motivatie des te groter om hier verder in te gaan. “Via stad Waregem en vrienden die optredens organiseren kreeg ik enkele kansen en op dat moment was het besef er al dat ik van elke kan gebruik moest maken om verder te groeien.”
“Hetgeen mij doorheen dat anderhalf jaar is opgevallen is het feit dat ik een enorme kick ervaar als ik foto’s aan het maken ben. Je krijgt doorgaans drie nummers de tijd om het optreden vast te leggen. Op die korte tijd moet je er dus als fotograaf voor zorgen dat je een soort van herinnering voor zowel publiek als artiest kunt vastleggen. Een fantastisch gevoel… Wanneer een artiest een foto van mij deelt, heb ik het gevoel dat mijn opdracht is volbracht. Dan heb ik een herinnering gecreërd.”
In Vlaanderen zijn er heel wat goede concertfotografen. “Tot op heden lukt het mij niet om te zeggen dat ik daar al onderdeel van uitmaak. Ik hoop wel dat ik ooit op het punt kom dat ik dat wel kan. Mijn ambities zijn doorheen het anderhalf jaar wel wat veranderd, In het begin sprak ik over een hobby. Nadat ik mijn eigen camera kocht, sprak ik over een hobby die misschien wel verder kon groeien. Nu op dit moment kan ik het uit volle borst een passie noemen. Ik kom er eerlijk voor uit dat ik zal blijven proberen om van concertfotografie mijn beroep te maken. Dat is geen bewuste keuze maar een buikgevoel. Iets dat broedt vanbinnen.”
De expo omvat drie luiken, die ook logischerwijs over drie muren verspreid worden. “Eén wand staat in het teken van het begin. Zo zullen daar werken te vinden zijn van onder meer Wallace Vanborn, Flip Kowlier en The Hickey Underworld. De tweede wand toont foto’s vanop Pukkelpop, clubconcerten (AB, Trix, Botanique, …) en kleinere festivals zullen de muur zwart-wit ‘kleuren’.”
De derde wand legt het persoonlijk hoogtepunt in de tot nog toe korte carrière van Guillaume bloot: Festival Dranouter. Hij was er huisfotograaf van het festival. Hier zie je de concertfoto’s van onder meer Arno, Trixie Whitley, Balthazar, ZAZ.
Didier Cortois, creatieve ziel van De Kruitfabriek, contacteerde Guillaume omwille van de rust die zijn beelden uitstralen. “Hoe expressief de foto’s soms ook zijn, toch voel ik steeds die rustige sfeer. Net om die reden vind ik dat Guillaume zijn werk onze muren moet vullen.”