De Vlaamse openbare vervoersmaatschappij De Lijn heeft voor het eerst een testrit uitgevoerd met een trambus, op het tracé van de toekomstige ringtram van het Brabantnet. Bedoeling van de test is na te gaan welke aanpassingen aan de weginfrastructuur nog nodig zijn om de trambus veilig en vlot te laten rijden. Die testrit verliep succesvol, zo melden De Lijn en Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.
“We investeren de komende jaren fikse sommen in nieuwe weginfrastructuur maar tegelijk ook in alternatieven voor de wagen, zoals fietsinfrastructuur en openbaar vervoer”, zegt minister Weyts. “Het Brabantnet met de Ringtram maakt daar deel van uit. Die Ringtram zal rijden van de Heizel, via Koningslo en het centrum van Vilvoorde naar Machelen-Diegem over de Woluwelaan, om aan te komen in Brussels Airport. Alleen kost het aanleggen van tramsporen veel geld én tijd. Met de trambus kunnen we veel sneller een alternatief bieden voor de auto en de file, met een voertuig dat de capaciteit en het rijcomfort van een tram heeft en in een eigen bedding rijdt, maar daar ook van kan afwijken waar nodig.”
De trambus moet dan ook het opstapje worden voor de echte tram, al heeft de testrit ook uitgewezen dat er nog heel wat aanpassingen aan de weginfrastructuur nodig zijn om een optimale dienstverlening te voorzien, aldus De Lijn. Een gespecialiseerd studiebureau zal die nu oplijsten. Bedoeling is de trambus voor het grote publiek te lanceren in 2019. “Dan zullen we de trambus, toch een Vlaams product, ook in Vlaanderen kunnen zien rijden, nadat die eerder al in Europese steden als Barcelona, Genève, Parma en Bergen werd ingezet”, voegt minister Weyts er nog aan toe.