CD&V wil een trambus naar Vilvoorde halen als alternatief voor het vandaag voorliggende en volgens de partij problematische tramtracé. Een trambus is een langere bus van 18 of 24 meter lang en 2,5 meter breed.
“Als je ons alternatief tracé bedient met een ultramoderne trambus in plaats van een traditionele tram dan krijg je een gouden combinatie: flexibel en milieuvriendelijk”, klinkt het. Burgemeester Hans Bonte (Sp.a) verwijst het voorstel echter resoluut naar de prullenmand.
Op uitnodiging van CD&V Vilvoorde maakte de ‘trambus’ van busbouwer Van Hool een demonstratierit in Vilvoorde.
De oppositiepartij vraagt zo meer aandacht voor een toekomstgerichte, duurzame mobiliteit. CD&V-gemeenteraadslid Peter Van Kemseke legt uit: “CD&V ziet de trambus als een alternatief voor het tramtracé waarop De Lijn en de stad Vilvoorde al een hele tijd aan het broeden zijn. Het voorliggende tramtracé van de De Lijn is problematisch voor Vilvoorde.”
“Vooral de leefbaarheid van de wijken Kassei en Koningslo gaat erop achteruit als een tram doorheen kleinere wijkstraten (zoals de Vinkenlaan of de Jacob Smitsstraat) geleid wordt. Die straten zijn daar niet op voorzien en bovendien gaan heel wat parkeerplaatsen voor bewoners verloren. De tram bovendien laten rijden over de Europabrug en de Vuurkruisenlaan versterkt deze ‘verkeersader’ die nu al de oorzaak is van heel wat mobiliteitsproblemen…”
Volgens CD&V is hun ‘trambustracé’ meer toekomstgericht.
“Het verbindt woon- en bedrijfszones die nu volop in ontwikkeling zijn: de Medialaan met de bedrijvenzone aan de Tyraslaan op Brussels gebied grenzend aan Vilvoorde; de reconversiezone Vilvoorde-Machelen met het Watersite project en de wijk het Broek met de CAT-site. Als je dat tracé bovendien bedient met een ultramoderne trambus in plaats van met een traditionele tram, dan krijg je een gouden combinatie: flexibel en milieuvriendelijk. Bovendien ook een pak goedkoper, want je vermijdt kosten voor onder meer tramsporen of bovenleidingen. En alles is veel sneller te realiseren.”
Burgemeester Bonte is allesbehalve onder de indruk.
“CD&V kon zich veel moeite bespaard hebben. De Lijn experimenteert immers al langer op verschillende lijnen met een gelede bus. Die lijkt als twee druppels water op de trambus van CD&V en bestaat uit verschillende gekoppelde voertuigen. Het verbaast mij dat CD&V niet weet dat deze ‘feitelijke’ trambussen al weken rondrijden in Vilvoorde. Het spreekt voor zich dat ook de resultaten van deze experimenten zullen besproken worden met De Lijn vooraleer er definitieve knopen worden doorgehakt.”
Het stadsbestuur blijft intussen wachten op de antwoorden op een reeks zeer concrete vragen over de technische moeilijkheden in het Vlaamse voorkeurstracé. “Voor de stad is het zonneklaar dat een passage van de Ringtram door de Stationlei onhaalbaar en onrealistisch is.”
Ook het alternatieve CD&V-tracé is geen optie voor Bonte. “Dat tracé bedient immers vooral Neder-Over-Heembeek (Brussel) en gaat teveel voorbij aan de bediening van een aantal Vilvoordse wijken.”
“Er zijn zowel positieve punten als negatieve punten”, reageert Fred Luyckx van actiegroep Zo Mobiel Lef. “We zien wel mogelijkheden om een trambus in te zetten als alternatief voor de uitbreiding van de ring… In ieder geval moet er een debat komen dat alle vervoersvormen bestudeerd om te zien welke het meest geschikt is.”