Het is nu zover gekomen met het vervallen station van Vilvoorde dat NMBS-medewerkers zelf met een karton een kapot venster moeten dichtplakken. Burgemeester Hans Bonte (Sp.a) was toevallig getuige van het opmerkelijke schouwspel.
‘Moest het niet zo intriest zijn, het zou grappig zijn’, aldus Bonte. Het station is het drukbezochtste uit de hele regio maar verkeert al jaren in slechte staat. Door besparingen is de renovatie door Infrabel voor onbepaalde tijd uitgesteld.
Er is al jaren sprake van plannen om het vervallen treinstation te renoveren, goed voor liefst 5.800 pendelaars per dag. Midden 2014 meldde Infrabel dat het hiervoor 20 miljoen euro had voorzien en dat de werken nog dat jaar zouden kunnen starten. Eind vorig jaar bleek uit verklaringen van Mobiliteitsminister Galant echter dat de plannen wegens budgettaire beperkingen uitgesteld waren.
Dat het intussen nog van kwaad naar erger gaat, kon burgemeester Bonte persoonlijk vaststellen. ‘De stationschef sprak mij spontaan aan. ‘Je moet nu een keer kijken’, zegde hij. Bleek dat men een drietal weken een raam had ingegooid van een lokaal waar de NMBS-medewerkers zitten en vanwaar ook de mededelingen op het perron worden omgeroepen.’
‘Nu had hij te horen gekregen dat het raam niet vervangen werd en dat ze zelf maar hun plan moesten trekken. Dus had hij samen met een andere NMBS-medewerker maar een grote kartonnen doos van de Panos genomen om het raam te dichten. Het is nu toch wel heel ver gekomen dat zelfs de werkposten niet meer hersteld worden. Moest het niet zo intriest zijn, het zou grappig zijn.’
Volgens Bonte zit er overigens niet meteen beweging in het dossier.
‘Informeel hoor ik wel dat Infrabel en NMBS met de regering in juni gaan samenzitten om een verhoogde dotatie te verkrijgen. Vraag is of daarmee Vilvoorde meteen zal geholpen zijn. We staan weliswaar op de prioriteitenlijst maar er zijn er nog. Gelet op de erbarmelijke staat waarin ons station verkeert, kan je in mijn ogen echter geen enkel budgettair excuus meer gebruiken. ‘
Er was ook sprake van een juridische procedure vanuit de stad tegen Infrabel om de spoornetbeheerder te dwingen renovatiewerken uit te voeren. Volgens Bonte komt er daarover deze week meer duidelijkheid.
‘Wat betreft Infrabel is er niets nieuw te melden in het dossier station Vilvoorde’, liet Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken ons gisteren weten. ‘De herstellingswerken waarvan sprake op de foto’s vallen onder de verantwoordelijkheid van NMBS.’
Bij de NMBS zelf kon men gisteren niet zeggen wat er in Vilvoorde precies aan de hand was…