'Voor ringtram maar wel met ander tracé'

Vilvoorde zegt ‘ja’ tegen de ringtram maar enkel als het hudige voorkeurstracé wordt gewijzigd. Dat heeft de stadsbestuur in haar langverwachte advies laten weten.

‘We zijn 100 procent voor maar hebben zeer zware bezwaren tegen het voorliggende tracé’, zegt burgemeester Hans Bonte (Sp.a). Vooral de weg die de tram zou volgen door de wijken Koningslo en Kassei wordt als ‘absurd en technisch onhaalbaar’ bestempeld. Ten laatste tegen mei wil men met een alternatief komen.

De komst van de ringtram is al een tijdje een heet hangijzer in de Zennestad. Vorige week nog mobiliseerde werkgeversorganisatie VOKA al haar leden om druk te zetten op het stadsbestuur. ‘De komst van de ringtram staat of valt met Vilvoorde. Als hun advies negatief is, zakt het hele kaartenhuisje in elkaar’, drukte Paul Hegge van Voka Halle-Vilvoorde het uit. Voor VOKA is de ringtram een essentieel onderdeel om de verkeersknoop in de regio aan te pakken.

De Lijn Vlaams-Brabant van haar kant organiseerde vorige zaterdag in Vilvoorde haar laatste workshops over het Brabantnet-project, de tramlijn die van de luchthaven over Vilvoorde naar Jette zal lopen. Dat gebeurde onder zeer ruime belangstelling.

Nu heeft het college dus haar langverwachte advies gegeven. ‘We zijn 100 procent voor de komst van de ringtram maar hebben zeer grote bezwaren over het tracé’, legt burgemeester Bonte uit.

‘Zoals het nu voorzien is dat de lijn door de wijken Koningslo en Kassei loopt is dat in onze ogen absurd en technisch niet haalbaar. De tram zou echt door de centrale assen rijden wat niet alleen een gigantisch parkeerprobleem zou creeëren maar ook een mobiliteitsknoop in de vaak smalle zijstraten.

De tram zou bijvoorbeeld over de bekende rotonde ’t Voor lopen in Koningslo waar talloze straten op uitkomen. De tram zal breder zijn dan die rotonde waardoor telkens die passeert alles daar gewoon stil staat.

Ook de passage aan het op-en afrittencomplex van de ring aan de Medialaan en Indringingslaan is problematisch. Er staat nu al veel file. Hoe je daar dan ook nog eens een tram gaat inpassen zonder voor een echt verkeersinfarct te zorgen weet ik niet.’

Tenslotte is er ook nog de Catsite achter het station van Vilvoorde.

‘De tram zou onder het station doorgaan en op de Catsite bovenkomen. Maar je kan daar geen ondertunneling maken zonder dat er eerst een grote sanering moet komen. Bovendien is het daar ook overstromingsgebied met alle risico’s vandien. Dat zeggen de verschillende Vlaamse administraties trouwens zelf.’

Toch steekt de stad de hand uit. ‘We willen de ringtram graag realiseren want er is nood aan beter openbaar vervoer en een oplossing voor het mobiliteitsvraagstuk in de regio. Ook het publiek staat erachter.’

‘Er is grote verdeeldheid tussen voor- en tegenstanders maar dat gaat voornamelijk over het tracé. Niemand is tegen de komst van de tram zelf. Om zeker geen vertraging op te lopen willen we dan ook ten laatste tegen tegen mei een alternatief tramtracé klaar hebben. Liefst in overleg met De Lijn en de Vlaamse overheid.’

Populair in editie Vilvoorde-Grimbergen-Meise