De langverwachte werken aan het aftandse station van Vilvoorde gaan volgens de NMBS dit najaar dan toch eindelijk van start. Dat het station zich in erg slechte staat bevindt, werd deze week nogmaals in de verf gezet door reizigersvereniging TreinTramBus. Onder meer de perrons en de trappen zijn slecht onderhouden en onveilig voor reizigers.
Het station van Vilvoorde mag dan wel één van de oudste van het continent zijn op de eerste Europese spoorlijn van Europa, de huidige toestand is ronduit erbarmelijk. Infrabel kondigde eerst aan dat de renovatiewerken vorig jaar al van start zouden gaan, maar de vergunningsaanvraag hield geen rekening met de komst van een ziekenhuis, twee nieuwe busstations, en de vooropgestelde aanleg van de ringtram. Het huiswerk moest dus helemaal opnieuw gemaakt worden.
Burgemeester Hans Bonte (Sp.a) kreeg het begin dit jaar helemaal op zijn heupen. ‘Als er dit jaar niet al een aantal werken worden uitgevoerd, denk ik eraan om om perrons uit veiligheidsoverwegingen te sluiten’, dreigde hij.
Ondanks nieuw uitstel – de werken zouden eerst al in juni aanvatten – lijkt het nu niet zo ver te gaan komen. Volgens NMBS-woordvoerder Bart Crols beginnen de werken dit najaar, al kan hij nog geen precieze datum vooropstellen. ‘De nodige vergunningen zijn afgeleverd in het voorjaar. Alles is nu in volle voorbereiding. Bedoeling is de make-over van het station in het najaar op te starten.’
De vergunning voorziet in een grondige facelift en modernisering van de perrons waarbij ook de modernste communicatiemiddelen worden voorzien. Daarnaast wordt het toegankelijk maken voor mensen met een handicap een prioriteit.
‘De huidige trappen worden gemoderniseerd en toegankelijker gemaakt. Er komt ook een tweede veel bredere onderdoorgang onder de sporen door die het fietsers en voetgangers veel makkelijker maakt om de achterkant van het station te bereiken. Daarin zal ook een lift en roltrappen voorzien worden.’ Aan het stationgebouw zelf wordt niet geraakt. Datr werd nog niet zo lang geleden helemaal vernieuwd.
Om het station op een veilige manier open te laten tijdens de renovatie worden de werken gespreid over een periode van zes jaar. ‘Het wordt een werk van lange adem’, vervolgt Crols. ‘Maar het is een belangrijk station op een een drukke lijn. En het zal terug gezien mogen worden eens de renovatie voltooid is.’
Voorafgaand aan de effectieve start van de werken zal de stad samen met de NMBS de gebruikers grondig informeren.