Een oplossing voor de kruising van de Assesteenweg (N285) met de overweg van spoorlijn 50, aan het station van Ternat, is nog niet onmiddellijk voor morgen. Dat bleek op de toelichting die het studiebureau Arcadis gaf op een commissievergadering van de gemeenteraad van Ternat.
De studie, drie jaar geleden opgestart in opdracht van de provincie, heeft zeker wel verdiensten, maar bleek toch vooral van bij de start beperkt in speelruimte. Zo zijn er de vrij gebrekkige verkeerstellingen, bij gebrek aan financiële ruimte.
Groter obstakel is dat Infrabel al bij voorbaat elke denkpiste weigert om het spoor te verlagen of te verhogen, zoals in Liedekerke, wat volgens Arcadis nochtans de meest logische keuze had kunnen zijn. Een financiële kwestie uiteraard, want dan zou Infrabel zelf volledig voor de kost moeten opdraaien, terwijl bij een brug of tunnel de tussenkomst beperkt is.
Sowieso zal het op de Assesteenweg een tunnel moeten worden, want om tal van redenen blijkt een viaduct volgens de studie geen optie.
Arcadis weerhield na overleg met alle betrokkenen uiteindelijk drie tunnelpistes, al steekt geen van de drie er echt bovenuit. Veel hangt af of je de ruimtelijke argumenten al dan niet laat primeren op verkeerstechnische argumenten.
Feit is dat elke tunnel een gigantische impact zal hebben op Ternat, gaande van minimum 45 woningen die moeten wijken (bij een tunnel met zeven procent hellingsgraad) tot zelfs 116 woningen (bij een hellingsgraad van vier procent).
Vraag is ook of een tunnel technisch wel haalbaar is, gelet op de gekende onstabiele ondergrond op veel plaatsen in Ternat. Twee proefsonderingen brachten wel geen problemen aan de oppervlakte, maar voor dergelijk project zijn twee proefboringen geen betrouwbare parameter.
Ook bleek dat Infrabel er vanuit gaat dat de overweg in de Meersstraat gewoon weg mag, zodra er een oplossing is voor de Assesteenweg. Een gevaarlijk addertje onder het gras, waar Jean Dooms op wees.
Blijven daarnaast nog een vijftal grote vraagtekens: het ontwikkelen en inpassen van de toekomstige stationsparking Noord, de impact van de afschaffing van andere overwegen op de lijn 50 op het verkeer op de Assesteenweg, de fiets-GEN-route en tot welke engagementen zijn AWV (het Agentschap Wegen en Verkeer) en de gemeente bereid.