De interprovinciale actie Maand van de Markt in april was een groot succes. Ook de provincie Vlaams-Brabant en 34 Vlaams-Brabantse gemeenten, 7 meer dan vorig jaar, deden mee aan deze campagne ter promotie van de markt. Samen zorgden zij voor 352.000 aankopen op de markt, 52.000 via digitale en via 300.000 papieren deelname. Dat is meteen het hoogste cijfer sinds de start van de Maand van de Markt in 2022. |
Van 1 tot en met 30 april organiseerden de 5 Vlaamse provincies de Maand van de Markt. Deze campagne zet in op het aantrekkelijker maken van de markt. Want de lokale markten spelen een belangrijke rol in de uitbouw van een lokaal economisch beleid en het levendig houden van de handelskernen en horeca. De provincies ondernamen een maand lang activiteiten die de aantrekkingskracht van de markt verhogen. In Vlaams-Brabant doen 34 gemeenten mee, 7 meer dan vorig jaar, goed voor meer dan 40 markten. |
“De deelnamecijfers zijn nu bekend en zijn een succes. In totaal namen 15.000 unieke gebruikers deel aan de actie via het digitale formulier. Dat is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Daarbovenop kwamen zo’n 300.000 papieren deelnameformulieren binnen. Samen goed voor 352.000 aankopen, met gemiddeld 3 tot 4 aankopen per persoon”, zegt Gunther Coppens, gedeputeerde voor economie. |
De deelnemers waren voornamelijk vrouwen (66%) en ouder dan 50 jaar (62%). De markt blijft dus een belangrijke ontmoetingsplek voor een ouder publiek, al is er ook een duidelijke aanwezigheid van jongere generaties. |
Lokale markten blijven populair |
De wekelijkse markt blijft het populairst. Bijna 40.000 deelnemers gaven aan wekelijks naar de markt te gaan. Daarnaast bezoekt 14% maandelijks en 6% enkele keren per jaar de markt. |
De bevraging bij de deelnemende gemeenten loopt nog, maar uit de eerste reacties blijkt dat gemeenten erg tevreden waren en aangeven dat ze volgend jaar opnieuw gaan deelnemen. “Onze markten zijn niet alleen plekken van handel, maar ook van ontmoeting en verbondenheid. Daarom verdienen ze alle steun en aandacht. Dankzij de sterke samenwerking tussen de Vlaamse provincies kreeg dit initiatief een extra boost en dat voel je op het terrein. Samen versterken we het sociale weefsel van onze steden en gemeenten”, besluit gedeputeerde Gunther Coppens. |
Deze actie kon rekenen op de steun van de Vlaamse overheid. |

352.000 aankopen tijdens Maand van de Markt
Reageren op dit artikel
Online reageren kan enkel op artikels van de laatste veertien dagen via onderstaand vakje. Reacties worden gemodereerd.
Abonneer
0 Reacties