Wie een noodsituatie meemaakt op een fietssnelweg in onze provincie, kan maar beter de 112-app gebruiken om de hulpdiensten te verwittigen. Omdat er geen officiële kilometertelling is op een fietssnelweg, is het soms lastig om de exacte locatie te bepalen.
Het kwam eerder terloops ter sprake tijdens de maandelijkse gemeenteraad van Asse. Raadslid Erik Beunckens (B-A-Z) vroeg zich af hoe de toegang voor hulpdiensten geregeld is op fietssnelwegen. “Dat is inderdaad een probleem dat breder is dan Asse alleen”, zegt schepen Yoeri Vastersavendts (Anders Liberaal).
“Want de fietssnelweg F212 (die van Mollem tot Zellik loopt red.) is momenteel als adres niet gekend. We hebben daar nu de suggestie gedaan om een straatnaam te geven aan die fietssnelweg. Zo hebben hulpdiensten de mogelijkheid om meteen naar de juiste plaats te gaan wanneer er zich een ongeval of incident voordoet op de F212. Want nu kunnen fietsers op de fietssnelweg, die vaak ook niet van hier zijn, moeilijk aangeven waar ze juist zijn.”
Volgens Guy De Bondt, raadslid voor Team Burgemeester en jarenlang vrijwilliger op de provinciale dispatch van de brandweer, kan dat problemen opleveren. “Op autosnelwegen vind je een kilometerpaal om de honderd meter, maar dat is niet zo op fietssnelwegen. Het enige herkenningspunt zijn de blauwe F-bordjes, maar zonder huisnummers of referentiepunt weet je als fietser vaak niet waar je je juist bevindt op de fietssnelweg. En dan wordt het moeilijk voor de hulpdiensten om jouw exacte locatie te bepalen”, legt hij uit.
Wie telefonisch het noodnummer 112 belt, zal in de meeste gevallen terecht komen bij de noodcentrale in Leuven. “Via de zendmast kan de locatie tot op een kilometer bepaald worden. Maar de operator zal altijd nog naar de exacte locatie moeten vragen en zo misschien kostbare tijd verliezen. Met de gratis 112-app, die al enkele jaren bestaat, kan je makkelijk de ziekenwagen, politie of brandweer bereiken.”
Bijkomend pluspunt is dat de app de locatie van de noodoproep tot op een meter kan benaderen. “De operator hoeft zo enkel nog de bevestiging van de locatie te vragen en kan de coördinaten meteen doorsturen naar de gps van de hulpdiensten. We merken dat via de app een noodoproep de helft sneller kan. Je zal dus sneller en adequater geholpen worden, zeker voor wie ergens ten velde is en zelf zijn juiste locatie niet kent”, zegt Guy De Bondt.
Als voormalig dispatcher voor de brandweer wil De Bondt nu bekijken om de applicatie 112 BE beter bekend te maken bij de Assenaar, maar ook daarbuiten. “We denken aan een infocampagne in het gemeentelijk infoblad, maar bijvoorbeeld ook aan borden langs de fietssnelweg”, zegt hij.
Kilometerpalen of straatnamen voor de fietssnelwegen, daar is hij minder voor te vinden. “Het eerste zou een hele dure operatie worden wanneer je dat in heel Vlaanderen wil uitrollen. En straatnaamborden staan vaak enkel aan het begin en einde van een straat, wat dus ook niet echt duidelijk zal zijn. De app gebruiken is echt de beste optie.”