Onlangs startte het AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) een studie voor het heraanleggen van de N211 (Merchtemsesteenweg) tussen Wolvertem en het kruispunt met de Linthoutstraat. Deze studie omvat de fietsinfrastructuur, de aanpassing van twee kruispunten, de omvorming van bushaltes in Wolvertem en de heraanleg van de riolering en de rijweg. Wanneer het definitieve ontwerp klaar zal zijn en wanneer de werken uitgevoerd zullen worden, is vandaag nog niet bekend.
Het gaat alleszins om ingrijpende werken die een belangrijke impact zullen hebben op het drukke verkeer op de N211, die op Merchtems grondgebied de Wolvertemsesteenweg heet. Het kruispunt van de N211 met de Linthoutstraat en het kruispunt met de Driesstraat in Wolvertem worden heraangelegd. Bij dat laatste zal de voorrangsregeling aangepast worden en er komen verkeerslichten. (lees verder onder de foto)
Ook aan de fietsers wordt gedacht. Zij krijgen een verbreed fietspad. Tussen de Dorenstraat en de Driesstraat in Wolvertem zijn er vandaag nog geen fietspaden maar er komt wel een verhoogd fietspad over een lengte van 250 meter. Om deze fietspaden te kunnen aanleggen, is er meer ruimte nodig naast de huidige weg. Daarom zal een deel van de grond van sommige eigenaren naast het traject moeten verworven worden. (lees verder onder de foto)
Over de hele lengte van het traject wordt een nieuw rioleringsstelsel aangebracht dat regenwater en afvalwater moet scheiden. Alle aansluitingen van woningen moeten in die zin aangepast worden. Nadat deze werken zijn afgerond krijgt het traject van 2,4 km een nieuw wegdek. Op het grondgebied van Wolvertem komen er nieuwe bushaltes aan beide zijde van de N211 (Driesstraat, Meuzegemstraat, Windmolenkouter) met verhoogd perron zodat de bus op de rijbaan kan stoppen en mooi aansluit met het voetpad. Alle reizigers, ook mensen met een motorische beperking, kunnen daardoor comfortabel in- en uitstappen. Als er een fietspad de bushalte kruist, wordt dit achter de bushalte verder omgeleid.