Leirekensroute wordt fietssnelweg

De provincie treedt binnenkort naar buiten met haar plannen voor Fietssnelweg F27, tot vandaag ‘Leirekensroute’. De oude spoorbedding van spoorlijn 61 (Aalst-Londerzeel) werd in 1978 omgevormd tot een fietspad tussen Opwijk en Londerzeel.

Op 4 oktober 1962 (dus meer dan 15 jaar vroeger) had de laatste trein over de sporen gereden tussen Opwijk en Londerzeel.

Vandaag is de provincie rond met haar plannen om de oude treinverbinding om te vormen tot Fietssnelweg 27. (Lees verder onder de afbeelding)

F27

Een fietssnelweg moet minimum drie (en liefst) vier meter breed zijn en mag in principe geen wegen met gemotoriseerd verkeer gebruiken. Dat lijkt voor de F27 heel moeilijk te realiseren. Een heikel punt is het centrum van Peizegem waar een stuk van Leirekensroute vele jaren geleden over een afstand van 600 tot 700 meter werd omgevormd tot een gewone straat (Leireken) met bebouwing aan weerszijden.

De ontwerpers zouden hier kiezen voor het herinrichten van de straat en het omvormen tot een fietsstraat (wagens mogen de fietsers er niet voorbijsteken).

Op donderdag 23 januari worden de plannen voorgesteld in de gemeentelijke basisschool Ten Bos. Je kan er terecht van 15.30 tot 19.30 uur.

 

Foto: De Fietssnelweg F27 ter hoogte van het kerkhof in Peizegem (ontwerptekening).

Topartikels editie Asse-Merchtem-Opwijk