“Ik voel mij geen held. Ik ben wel fier op wat ik gedaan heb en dat het goed afgelopen is maar ik denk dat de meeste mensen zo zouden gereageerd hebben.” Luc Larivière riskeerde in april lijf en leden om twee bejaarde spookrijders van de A12 te halen. Hij kon het voorbijrazende verkeer stoppen, zodat de verstrooide dames konden keren. Nu meer dan zes maanden later wordt hij nog wekelijks op zijn heldendaad aangesproken. Ik had nooit gedacht dat het zo’n impact zou hebben.”
Het waren angstaanjagende beelden die Luc Larivière in april maakte met zijn smartphone. Larivière, bediende bij Infrabel maar ook zwerfvuilcoach in Meise, was die zaterdag een gebroken riooldeksel aan het fotograferen toen hij zag hoe een Volkswagen Polo ter hoogte van de parking van het park Neromhof de A12 op wilden rijden. “Plots zag ik dat de linkse richtingaanwijzer pinkte, terwijl men de snelweg er alleen langs rechts op mag rijden”, vertelt Luc. “Ik ben nog snel naar hen gelopen, maar net wanneer ik hen wilde tegenhouden, reden ze de snelweg in de verkeerde richting op.”
De voorbijrazende wagens claxonneerden in de hoop de dames bewust te maken van hun fout, maar toch reden ze nog zowat honderd meter in de verkeerde richting. Larivière liep de vrouwen via de pechstrook achterna. “Uiteindelijk hadden ze door dat ze zich in een wel heel moeilijke situatie hadden gewerkt. Gelukkig kon ik er vrij snel voor zorgen dat de tegenliggers hun snelheid minderden. Toen het verkeer wat later stil stond, konden de twee dames keren en reden ze weg.”
De zwerfvuilcoach filmde het hele gebeuren met zijn smartphone. Het filmpje ging meteen viraal en lokte heel wat reacties uit. Ook uit politieke hoek. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) besliste kort daarop om zeven gevaarlijke en korte op- en afritten langs de A12 te sluiten.
64.000 keer bekeken
Vandaag voelt Luc nog steeds de impact van zijn heldendaad en de kracht van de (sociale) media. “We zijn nu ettelijke maanden verder en ik word hier nog wekelijks over aangesproken. Zoiets blijft dus hangen bij de mensen. Op Facebook telt het filmpje 64.000 weergaven en is het 270 maal gedeeld. Er waren ook tal van reacties, felicitaties, mails, enzovoort. Ik had nooit gedacht dat dit zo’n impact zou gehad hebben. En dan zwijg ik nog over de gevolgen met het afsluiten van de gevaarlijke op- en afritten. Soms hoor ik de mensen fezelen naast mij: ‘Dat is die van de spookrijders op de A12’. Wel, beter daarvoor dan voor een misdrijf hé (lacht).”
De erkenning volgde ook vanuit officiële hoek. “Ook vanuit de gemeente uit ben ik gehuldigd geweest. Ik kreeg veel lof en de burgemeester en schepenen hebben mij ook een grote fruitmand met een lekker fleske overhandigd.”
De twee vrouwen zelf heeft Luc nadien nooit gehoord. “Zij waren ook niet op de hoogte dat dit in de media is geweest en de familie wou dit zo houden. Het petekind van één van de twee tachtigers is wel bij ons thuis langsgeweest om mij te bedanken. Wij hebben een goed gesprek gehad en zij stelden voor om geen namen te noemen zodat deze mensen in hun gemeente niet met de vinger zouden nagewezen worden.”
“Of ik mij nu een held voel? Bijlange niet. Ik ben wel fier op wat ik gedaan heb en dat het goed afgelopen is maar ik denk dat de meeste mensen zo zouden gereageerd hebben. Ik voel gewoon ook heel goed potentieel gevaarlijke situaties aan. Iets wat ik dagelijks gebruik in mijn job bij de beveiliging bij Infrabel.”
Luc is ook ook blij dat er een stroomversnelling kwam in het dossier rond de gevaarlijke op- en afritten op de A12. Die werden zo goed als allemaal afgesloten intussen. “Op drie maand kon nu iets waar men al tien jaar mee bezig was. Daar ben ik zelf best wel fier op. Het filmpje heeft dan toch iets opgeleverd. Het is alleen heel jammer dat de oprit waar de twee dames aan hun avontuur begonnen, niet afgesloten wordt. Helaas moet ik met lede ogen vaststellen dat er daar aan het Neromhof dagelijks nog veel auto’s op en af de A12 rijden.”
Speciaal geval
“De oprit ter hoogte van de Paardeweidestraat aan het Neromhof is een speciaal geval”, zegt schepen van Mobiliteit Jonathan De Valck (N-VA). “De oprit wordt gebruikt voor het uitzonderlijk zwaar vervoer. De brug van de A12 over de Vilvoordsesteenweg heeft namelijk onvoldoende draagkracht om uitzonderlijk zware transporten te dragen. Daarom dient de Paardeweidestraat als oprit voor zulke transporten om die brug te vermijden.”
Vraag is hoe het gewone sluipverkeer kan tegengehouden worden. “Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), wegbeheerder van de oprit, wilde die oprit dichter bij de huidige, reguliere oprit te leggen. Zij redeneren dat de tijdswinst voor autobestuurders hierdoor sterk vermindert. Maar als je dat doet, nodig je mijn inziens andere bestuurders uit om simpelweg deze oprit te gebruiken in plaats van de reguliere oprit via de Vilvoordsesteenweg. Dat is net het tegengestelde van wat je wil bereiken. Ik ben hier dan ook niet voor te vinden en heb hen kunnen overtuigen.”
Vanuit het gemeentebestuur werd het idee gelanceerd om hier een slagboom of andere fysieke afsluiting te plaatsen. “Momenteel zoekt AWV nog uit wat de meest geschikte oplossing is maar een slagboom nemen ze wel degelijk in overweging.”