Alle hoofdstraten in Wolvertem centrum worden vanaf 12 oktober zone 30. Met deze ingreep wil het gemeentebestuur de verkeersleefbaarheid verhogen.
Er zullen wegvernauwingen komen op de Merchtemsesteenweg en in de Hoogstraat. Eind oktober wordt in dezelfde straten ook een tonnagebeperking van 3,5 ton van kracht. Hierdoor wordt het zware verkeer verplicht om de ringweg te nemen.
Het dorpcentrum van Wolvertem wordt zo goed als helemaal zone 30. Na jaren gepalaver en onderhandelingen met wegbeheerder AWV (Agentschap Wegen en Verkeer) omtrent de N211, die via de Merchtemsesteenweg en de Stationsstraat door het smalle hart van Wolvertem gaat, is de kogel door de kerk.
“We gaan een zone 30 invoeren voor de hoofdstraten en het binnengebied”, legt schepen van Mobiliteit Willy Keremans (N-VA) uit. “De woon- en winkelfunctie primeert en daarbinnen moeten voetgangers en fietsers zich veilig kunnen bewegen.”
De zone 30 zal vanaf 12 oktober actief worden in de Hoogstraat vanaf het kruispunt met de Wilgenlaan, het Gemeenteplein, de Smisstraat, de Merchtemsesteenweg vanaf het kruispunt met de Driesstraat, de Stationsstraat tot aan het kruispunt met de Tramlaan, de Oppemstraat vanaf het kerkhof, de Heidestraat vanaf het begin van de woningen, de straten in het binnengebied van Wolvertem-centrum zijnde de Anjelierenlaan, de Bloemenlaan, de Berkenlaan, de Karel Baudewijnslaan, de Lindelaan, de Godshuisstraat, Mangelschotstraat en de Mottestraat en de Populierenlaan.
De zone 30 zal niet ingevoerd worden op de ‘kleine ring’ rond het centrum, bestaande uit de Wilgenlaan, deel van de Hoogstraat tot aan herberg Benelux, de Driesstraat en de Tramlaan.
Er zal wel een poorteffect worden gecreëerd om het inrijden van de zone 30 te accentueren. “Dit doen we aan de hand van wegvernauwingen op de Merchtemsesteenweg en in de Hoogstraat”, gaat Kerremans verder. “Deze op de Merchtemsesteenweg zal vrijdag (vandaag, red.) geplaatst worden ter hoogte van de muur tussen huisnummer 52 en 54. De wegvernauwing in de Hoogstraat komt ter hoogte van de Fusieschool. Deze zal door de gemeente worden geplaatst voor 12 oktober. “
Tevens zal eind oktober een tonnagebeperking van 3,5 ton ingevoerd worden. Tot op vandaag denderen zware vrachtwagens nog steeds door het smalle centrum. Daar komt dus verandering. “Het gebied waar de tonnagebeperking actief wordt, is grotendeels identiek aan de zone 30, uitgebreid met de Wilgenlaan, het deel van Hoogstraat tot aan de Benelux, en
de Driesstraat vanaf de Benelux tot aan het kruispunt met de Verbindingsweg. Het vrachtverkeer zal hierdoor in beide richtingen de grote omleiding Ossegemstraat-Verbindingsweg-Driesstraat moeten volgen. Er wordt wel een uitzondering gemaakt voor plaatselijk verkeer en bussen.”
“Het is de bedoeling dat vooral het verkeer van en naar de A12 deze ‘grote ringweg’ neemt, meer dan vandaag het geval is. Ik heb het zelf nagekeken. Het scheelt hem ongeveer 600 meter en je doet er even lang over.”