Vanaf 2019 gaan er trambussen rijden op de Ringverbinding tussen de Heizel en Brussels Airport. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) investeert 90 miljoen euro om de trambus voor het eerst naar Vlaanderen te halen en pendelaars op korte termijn een alternatief te bieden voor de file. Het tijdstip is cruciaal, want in 2019 starten ook de grootscheepse werken aan de Brusselse Ring.
De kogel is door de kerk: er rijden vanaf 2019 trambussen op de Ringverbinding van het Brabantnet. “Tramsporen aanleggen kost veel tijd”, legt minister Weyts uit. “De trambus laat toe om sneller een alternatief aan te bieden voor de file. Zo zorgen we op korte termijn voor een ruimer aanbod van vlot en comfortabel openbaar vervoer. De eigen bedding van de trambus is ook de ideale opstap voor de latere tram.”
Het potentieel van de trambus is onderzocht voor elk van de drie tracés van het Brabantnet en op de Ringverbinding (tussen de Heizel en Brussels Airport) bleek de trambus erg concurrentieel. In augustus vonden de eerste testritten al plaats.
Weyts maakt nu 90 miljoen euro vrij om de trambus voor het eerst echt naar Vlaanderen te halen. 60 miljoen euro zal worden aangewend om voor een vlotte doorstroming via eigen (tram-)busbanen te zorgen en 30 miljoen euro voor de voertuigen zelf en de stelplaats.
Het grote publiek zal op de trambus kunnen stappen vanaf 2019, net wanneer de grootscheepse herinrichtingswerken aan de Ring rond Brussel van start gaan. “De Ringtrambus zal belangrijke locaties in de noordelijke Rand verbinden, zoals de Heizel, het station van Vilvoorde en Brussels Airport. Reizigers kunnen aan deze haltes overstappen op trein, tram of metro. “De trambus is flexibeler dan de tram, maar rijdt maximaal in eigen beddingen, zodat de reizigers kunnen rekenen op snelle en betrouwbare dienstverlening”, aldus nog Weyts.
Op plaatsen waar de weginfrastructuur aangepast wordt, zal ook de situatie van de fietsers en de voetgangers verbeterd worden. Grimbergen, Vilvoorde, Machelen en Zaventem hebben unaniem een positief advies gegeven. De diensten van Weyts en de gemeentebesturen gaan nu de plannen opmaken voor de heraanleg van de straten.
Tevreden gezichten bij de Vlaams-Brabantse en Brusselse werkgevers van Voka. Want niet alleen heeft de Vlaamse Regering de Ringtrambus goedgekeurd, voor de Luchthaventram (tussen Brussel Noord en de luchthaven, red.) wordt binnenkort ook de kennisgevingsnota voor het project-MER voorgesteld.
Volgens Jean-Paul Van Avermaet, voorzitter van Voka Metropolitan is de grote stap vooruit belangrijk om de mobiliteit en werkgelegenheid in Brussel en Vlaams-Brabant een boost te geven. “De twee tramverbindingen maken een snelle verbinding mogelijk tussen Brussel, de luchthaven en de omliggende bedrijvenzones, waardoor ze zowel voor Vlamingen als Brusselaars beter bereikbaar worden. Dit is cruciaal, want als in 2019 de noodzakelijke werken aan de Brusselse ring starten, moeten we een alternatief hebben.”