Op de grote herinrichting van de Brusselse Ring is het nog drie jaar wachten, maar Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil hierop niet wachten om het fileleed rond de hoofdstad aan te pakken. Met behulp van een kwast en enkele potten verf hoopt hij enkele flessenhalzen weg te kunnen werken.
“Op plaatsen waar de snelwegen samenkomen met de Brusselse Ring ontstaat vaak een flessenhalseffect”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “In afwachting van de grote werken aan de Ring (waarbij het doorgaand van het lokaal verkeer gescheiden zal worden, red.) trachten we nu al via zogenaamde ‘quick wins’ enkele lokale aanpassingen aan de markeringen te doen, om zo het fileleed in te perken.”
De eerste aanpassing wordt midden augustus al uitgevoerd. Het gaat om de aansluiting van de A201 met de Brusselse Ring en de E19 in Machelen. Momenteel moet het verkeer dat naar de Ring of de E19 wil er invoegen op één rijstrook. “Door een efficiëntere indeling van de rijstroken zal het verkeer daar na de aanpassing over twee – en verderop drie – rijstroken beschikken.”
Nadien wordt ook de verbinding van de buitenring met de A12 richting Antwerpen in Strombeek-Bever aangepast. Daar kan het verkeer dat van de Ring naar de voorsorteerstrook van de A12 wil enkel over de uiterst rechtse rijstrook beschikken. Na de aanpassing zal men van een tweede rijstrook gebruik kunnen maken. Ook de verbinding van de E40 vanuit Brussel met de buitenring in Kraainem krijgt een aangepaste belijning.
“Het verkeer dat de hoofdstad verlaat en op de uiterst linkse rijstrook van de E40 richting Leuven rijdt, zal niet langer rechts moeten invoegen”, legt Weyts uit. “De rijstrook zal voortaan verder doorlopen. Daardoor zullen er minder weefbewegingen zijn.”
Daarnaast komt er ook een aanpassing ter hoogte van het Leonardkruispunt in Tervuren. Het verkeer dat via de E411 vanuit Namen komt zal ‘gedwongen’ worden om meer gebruik te maken van de uiterst rechtse rijstrook. Zo zal ook daar de beschikbare ruimte beter benut worden en zou het verkeer op de drukke momenten vlotter moeten doorstromen.”
Tot slot wordt ook de markering ter hoogte van het knooppunt van de Ring met de E40 in Groot-Bijgaarden aangepast.
De werken zullen vermoedelijk nog het hele najaar duren. De grote herinrichtingswerken aan de Brusselse ring starten normaal gezien in 2019.