Vijf burgemeesters uit de noordrand trekken naar de rechter om een stabiele vliegtuigwet te eisen. Ze reageren daarmee vooral op de hoofdstad, die een no fly-zone boven Brussel wil. Zo schrapte een rechter op vraag van de Brusselse regering al twee routes, waardoor de randgemeenten meer vliegtuiglawaai moeten slikken.
Vorige week vrijdag ondertekenden negen gemeenten uit de noord- en de oostrand een platformtekst waarin ze de overheid oproepen om werk te maken van een eerlijke spreiding van de vluchten. Vijf van die gemeenten gaan nu nog een stap verder. Zo dienen de burgemeesters van Machelen, Vilvoorde, Meise, Wemmel en Grimbergen een milieustakingsvordering in. Concreet stappen ze naar de rechter tegen “de oneerlijke behandeling van Brussel ten opzichte van de randgemeenten”. Enkele jaren geleden schrapte een Brusselse rechter namelijk twee routes boven de hoofdstad, waardoor de routes boven de noord- en de oostrand veel meer gebruikt moeten worden.
“De achterliggende boodschap van deze juridische procedure is snel zekerheid te krijgen over een stabiel kader rond de vliegroutes”, zegt Vilvoords burgemeester Hans Bonte (sp.a). “Met deze rechtszaak willen we de milieuoverlast die door Brussel in onze regio gecreëerd wordt verminderen. We zijn niet tegen de luchthaven, maar we willen wel dat alle omliggende regio’s evenveel lasten dragen. Dat gebeurt momenteel niet, want de hoofdstad hypothekeert de leefbaarheid van de luchthaven en van onze regio. We hopen dat de rechter bevestigt dat de noordrand benadeeld wordt door beslissingen die in Brussel genomen werden en eisen op die manier ook een snelle uitwerking van een stabiele vliegwet.”
Volgens Machels burgemeester Jean-Pierre De Groef (sp.a) is de rechtszaak een soort stok achter de deur. “Het is een wapen dat we kunnen gebruiken tegen de hoofdstad. We willen niet dat de routes boven de noordrand geschrapt worden, maar we vragen wel een eerlijke spreiding. Als iedereen plots begint te beslissen om vliegtuigen te weren, dan krijgen wij alles boven ons hoofd en dat kan niet.”
Met de milieustakingsvordering hekelen de randgemeenten ook de geluidsnormen in de hoofdstad. Daar krijgen vliegtuigmaatschappijen die de normen overschrijden een hoge boete in de bus. “In Vlaanderen hebben we die geluidsnormen niet”, zegt Walter Vansteenkiste (Lijst WEMMEL), burgemeester van Wemmel. “Betekent dit dat we als Vlaming meer decibels moeten kunnen verdragen? Via de rechter willen we nagaan of al deze beslissingen wel juridisch correct zijn.”
De burgemeesters verwachten dat de uitspraak van de rechter er al binnen enkele maanden komt.