De campagne voor borstkankerscreening doet deze maand Denderleeuw aan en dat zet de gemeente extra in de kijker met kleurige breicreaties aan de ingang van het Administratief Centrum.
2.398 Denderleeuwse vrouwen tussen 50 en 69 jaar kregen een persoonlijke uitnodiging om deze maand een tweejaarlijkse mammografie te laten doen.
‘Tot nu toe nam in onze gemeente 48,6 procent van de vrouwen die aangeschreven worden, deel aan het onderzoek. Dat cijfer willen we graag doen stijgen boven de 50 procent’, zegt schepen van Sociale Zaken Koen D’Haenens (N-VA).
‘Daarom dachten we aan een opvallende campagne om de aandacht te vestigen op het belang van borstkankerscreening. Dat werd een wildbreiactie in samenwerking met de bibliotheek.’
Na de oproep in december meldden zich heel wat enthousiastelingen.
‘Mensen brachten hun breiwerkjes binnen in de bibliotheek, breiden er gezellig samen of volgden er breiles’, zegt schepen van Bibliotheek Alberic Sergooris (CD&V).
‘Ook in het rusthuis kreeg onze oproep gehoor en hobbyclubs motiveerden hun leden om mee te doen. Dankzij de wildbreicampagne konden ze zelfs nieuwe leden aantrekken. Kortom de actie bracht mensen samen, een schitterend resultaat.’
Het kunstwerk werd dinsdag in aanwezigheid van het schepencollege en heel wat vrijwilligers onthuld. De creatie blijft nog tot eind februari hangen voor het gemeentehuis.
Foto’s: Jacky Delcour