Een aannemer is donderdag gestart met een dringende herstelling aan een betonplaat op de Assesteenweg in Mollem. Het zoveelste oplapwerk en dus stelt zich de vraag wanneer de beloofde totaalrenovatie van deze gemeenteweg uitgevoerd zal worden.
“Van donderdag 22 februari tot en met zondag 25 februari herstelt de firma De Jonge NV, in opdracht van het gemeentebestuur, het wegdek ter hoogte van Z.5 Mollem nummer 40-45. Het gaat om een dringende herstelling, waarbij een beschadigde betonplaat vervangen wordt. De aannemer werkt ter hoogte van de werf met verkeerslichten. Hierdoor blijft doorgaand verkeer steeds mogelijk.”Opnieuw hinder dus voor doorgaand verkeer op deze drukke verbindingsweg tussen Mollem/Merchtem met het centrum van Asse en ook voor de vele bedrijven in de Mollemse industriezone. En het is de laatste jaren niet de eerste keer dat er betonplaten hersteld dienen te worden. Het huidige gemeentebestuur kondigde al in 2019 aan, bij de start van de legislatuur, verlost te willen raken van de vele kosten aan herstellingen op deze gemeenteweg. Maar vijf jaar later is er van een concrete heraanleg van de Assesteenweg nog geen sprake.
Het klopt dat het de bedoeling was om deze Assesteenweg aan de Mollemse industriezone volledig heraan te leggen en het plan was dat deze werken nog dit jaar zouden starten”, zegt Guy De Bondt (CD&V), sinds december schepen van Openbare Werken. “Maar het dossier liep vertraging op en zal dit jaar niet meer in uitvoering gaan. We mikken nu eerder op eind 2025 om te starten met de werken, al hangt dit ook af van de aannemer.” Als concrete redenen voor de vertraging geeft Guy De Bondt aan dat er extra overleg nodig is met externe partners, onder meer wat betreft de riolering. “Er is nog wat werk aan de winkel in dit dossier. En we willen in een keer alles vernieuwen, dus zowel het wegdek als de riolering. Langs beide zijden van de weg komt ook een voet- en fietspad, om werknemers in industriezone Z.5 Mollem ook de kans te geven om veilig met de fiets naar het werk te gaan.”
Omdat er ook extra waterbuffers nodig zijn langs de weg, liep het dossier vertraging op. “Daarvoor zijn extra onteigeningen nodig en dat zorgt nu eenmaal voor vertraging”, aldus de schepen. Zo blijft het dus voorlopig bij oplapwerk op deze verbindingsweg. Maar ook de heraanleg zal maandenlang voor hinder zorgen, aangezien de hele weg tussen de rotonde en Bollebeek, goed voor meer dan drie kilometer steenweg, aangepakt zal worden. Al is het daarvoor nog zeker wachten tot eind 2025.