De kinderen en leerkrachten van GO! basisschool De Glinster in Zellik maakten op 1 september kennis met hun nieuw schoolgebouw. En niet enkel het gebouw is nieuw, ook de manier van lesgeven zal compleet veranderen.
Een eerste schooldag is altijd spannend, maar in Zellik was dat vrijdag nog een tikkeltje meer het geval. Daar werden de kinderen en leerkrachten van GO! basisschool De Glinster verwacht in het nieuwe schoolgebouw. De hele zomer lang is er flink doorgewerkt om alles tijdig af te krijgen en dat is gelukt. Tijdens de voormiddag konden de kinderen rustig kennismaken met elkaar en de leerkrachten en op ontdekking gaan in de nieuwe ruimtes. Na de middag waren ook de ouders en buurtbewoners van de school uitgenodigd.
Wat meteen opvalt bij het binnenstappen is een grote centrale trap, het atrium. Dat zal dienen als centrale ontmoetingsplek maar ook als leslokaal of podium. “Op de eerste verdieping vind je verder nog de ruimte waar de eerste graad samenzit en enkele administratieve ruimtes”, zegt directrice Karin Van Diest. De jongste en oudste kleuters krijgen er ook een aparte ruimte, naast een centraal kleuteratrium.
Op de eerste verdieping zijn er dan de grote ruimtes voor de tweede en derde graad, het muzisch lokaal, een grote open leerplek en een sportzaal. Van kleinere, aparte klassen per leerjaar is er in De Glinster geen sprake meer. “We zetten inderdaad meer en meer in op zelfstandig leren en werken”, aldus directrice Karin Van Diest. “Op een planbord staan de opdrachten van de dag, waarna de leerlingen instructies krijgen van de leerkrachten.”
Nadien kunnen de kinderen zelfstandig op eigen tempo hun oefeningen maken. Wie de leerstof nog niet snapt, kan bij de leerkrachten extra instructies krijgen. “Er zijn veel verschillende werkruimtes waar de leerlingen zich kunnen afzonderen of waar de leerkracht met een klein groepje kan werken. Zo kunnen we de groepjes vaker door elkaar mixen. Voor deze nieuwe manier van lesgeven deed de scholengroep inspiratie op bij andere scholen, zelfs in het buitenland. We zijn met de nieuwe lesmethode al in het vorige gebouw gestart, maar in deze nieuwbouw zal het pas echt in werking treden.”
Wat ook opvalt: alle leerlingen lopen rond op kousen of pantoffels. “De schoenen gaan inderdaad uit om het huiselijk te houden. En de leerkrachten hebben geen vast bureau meer, maar een mobiel karretje dat ze overal kunnen meenemen. “Ook voor de leerkrachten is het aanpassen”, weet de directrice. Van een ding zijn ze wel verlost: de lange personeelsvergaderingen. “Na een lange schooldag is dat het laatste wat je wil. We gaan dat op kortere momenten plannen, bijvoorbeeld door eens samen te zetten in het atrium.”
Het schoolgebouw is dus klaar, maar buiten wordt er nog duchtig gewerkt. “Vorige week gingen de oude paviljoenen, die er al stonden sinds de jaren ‘60, tegen de vlakte. Daar wordt dit najaar een grote, groene speelplaats aangelegd. Met veel bomen, een tuintje, buitenklasjes en klimparcoursen.”
In De Glinster is nu plaats voor 250 leerlingen, goed voor een klas per geboortejaar en vijftig leerlingen per graad. Maar het is niet de bedoeling dat de school enkel voor hen beschikbaar is. “De turnzaal op de eerste verdieping willen we na de uren ook openstellen voor verenigingen. We investeerden 16.000 euro in nieuw sportmateriaal dus onze turnleerkracht is alvast zeer tevreden”, lacht directrice Karin Van Diest.
Op termijn wil de school ook lessen Nederlands organiseren op school voor anderstalige kinderen en hun ouders en bekijkt het of er delen van de speelplaats publiek gemaakt kunnen worden.