Update: Brusselsesteenweg (N9) gaat 5 maanden dicht richting Asse. Omleiding via Ternat. Intensieve controles sluipverkeer.

Begin januari start Wegen en Verkeer met de tweede fase van de werken op de Brusselsesteenweg (N9) in Asse. Van maandag 4 januari tot en met midden mei wordt er gewerkt van het kruispunt met de Langestraat tot net voorbij het kruispunt met de Benedenstraat. Tijdens de werken kan enkel het verkeer richting Zellik/Brussel gebruik maken van de Brusselsesteenweg. Voor het verkeer richting Asse worden omleidingen voorzien.

Tweede fase van de werken start begin januari

Sinds augustus 2020 werkt Wegen en Verkeer op de Brusselsesteenweg in Asse. Over een afstand van in totaal 2,5 kilometer, tussen Vaal en Langestraat, wordt de weg helemaal heringericht. Er komen veilige fietspaden en oversteekplaatsen, nieuwe bushaltes en de riolering wordt volledig vernieuwd. De werken zijn opgedeeld in 4 fases. Vanaf begin januari start de tweede fase van de werken. Dan wordt er gewerkt tussen de kruispunten van de Langestraat en de Benedenstraat. 

Brusselsesteenweg afgesloten richting Asse, verkeer wordt omgeleid

In de eerste fase van de werken stonden er tijdelijke verkeerslichten op de Brusselsesteenweg. Zo kon het verkeer beurtelings langs de werken rijden. Nu is de werfzone een stuk langer, waardoor het niet mogelijk is om met verkeerslichten te werken.

Daarom kan vanaf de start van de tweede fase enkel het verkeer richting Zellik/Brussel gebruik maken van de Brusselsesteenweg. Wie richting Asse rijdt, moet een omleiding volgen. Doorgaand verkeer richting Asse wordt omgeleid via Ternat, langs de E40 en de Edingsesteenweg (N285). Voor fietsers en lokaal verkeer worden er kortere omleidingen voorzien.

Controles tegen sluipverkeer op omleidingsroutes

Om de veiligheid te verzekeren, gelden er strikte beperkingen op de omleidingsroutes voor fietsers en lokaal verkeer. De lokale politie gaat  er strikt op toezien dat de beperkingen worden nageleefd. Hiervoor worden ook camera’s met nummerplaatherkenning ingezet. Die meten de tijd waarin een bepaald traject wordt afgelegd, om doorgaand verkeer te onderscheiden van lokaal verkeer.

Op de omleiding voor lokaal verkeer (Langestraat, Hoogstraat, Benedenstraat, Lindendries, en Keesdal) wordt al het doorgaand vrachtverkeer (>3,5 ton) vervolgd. Enkel vrachtverkeer met een bestemming in deze straten is toegestaan. Op de omleidingsroute voor fietsers (Spoorwegbaan, Poel en Kruiskouter) wordt al het doorgaand verkeer vervolgd, zowel auto’s als vrachtwagens. 

Nieuwsbrief Royaal Lokaal

Royaal Lokaal

Je zou ook interesse kunnen hebben in...