Fietssnelweg Asse-Brussel klaar in 2018

De AB-Route, de langverwachte fietssnelweg langs spoorlijn 60 tussen Asse en Brussel, staat opnieuw een stapje verder. Na de paasvakantie gaat het nieuwe gedeelte tussen de Petrus Ascanusstraat en de Kruiskouter officieel open.

Fietsers kunnen vanaf het station van Asse al sinds 2012 via een vrijliggend fietspad langs het spoor tot in de Petrus Ascanusstraat. Het volgende stuk, tot aan de Kruiskouter, had vorig jaar al klaar moeten zijn. Dat gedeelte werd aangelegd door de verkavelaar van het woonproject Cruyscouter in de Bergestraat.

In de praktijk kunnen de fietsers er al een tijdje door – de aannemer laat dat oogluikend toe – maar door de werken aan de nieuwe verkavelingsweg is er nog geen garantie dat het fietspad moddervrij is. Binnen zes weken, op het einde van de paasvakantie, zal dat wel het geval zijn.

“Dan willen we de scholieren aansporen om in het laatste trimester, als het weer beter wordt, het nieuwe fietspad echt te gaan gebruiken. Zeker voor onze scholieren is dit een veilig en interessant alternatief voor de Brusselsesteenweg”, zegt schepen van Mobiliteit Yoeri Vastersavendts (Open VLD).

Het nieuwe fietspadgedeelte is nog maar de tweede van in totaal acht fases van de AB-Route. Er moeten dus nog zes fases worden gerealiseerd opdat fietsers de volledige weg tussen Asse en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kunnen afleggen op een volledig vrijliggende fietssnelweg.

Gaspedaal

De provincie Vlaams-Brabant, die de aanleg coördineert, en de gemeente Asse duwen vanaf nu wel extra op het gaspedaal om de fietssnelweg al binnen enkele jaren volledig klaar te hebben.

Daarbij wordt ook intensief samengewerkt met Infrabel. In het gedeelte vanaf de Spoorwegbaan tot Zellik (vanaf de vierde fase) worden immers tegelijk vijf overwegen afgeschaft, waarbij Infrabel als compensatie onder meer een fietstunnel aanlegt ter hoogte van de Langestraat en een viaduct bouwt ter vervanging van de overweg aan Bomaco (Oude Merchtemsebaan).

De eerstvolgende realisaties op de AB-Route worden verwacht in 2017. Het gaat om de twee laatste stukken (fases 7 en 8) vanaf de Oude Merchtemsebaan in Zellik tot onder de Brusselse Ring (R0) en vanaf de R0 tot aan Ganshoren. Voor fase 3 (Kruiskouter tot Spoorwegbaan) en fase 4 (Spoorwegbaan tot de N9) moeten eerst nog onteigeningen gebeuren van enkele stroken landbouwgrond.

“Die onteigeningen zijn ten laste van de gemeente. We willen die in 2017 rond hebben, zodat fases 3 en 4 uiterlijk in 2018 kunnen gerealiseerd worden”, aldus Vastersavendts. “Voor fase 3 wordt ook gebruik gemaakt van de Spoorwegbaan die een fietsstraat zal worden. Van de alternatieve route via de Poel zijn we uiteindelijk afgestapt.”

Het moeilijkste stuk wordt fase 5, van de N9 tot de Isidoor Crokaertstraat. Daar moet het Vlaams Gewest eerst nog een aantal knopen doorhakken. In elk geval wordt de I. Crokaertstraat een fietsstraat omdat ook die overweg verdwijnt. Fase 6 is de viaduct aan Bomaco en is in handen van Infrabel.

Asse heeft voorts een ontwerper aangesteld voor het Asses deel van de OMA-fietsroute (Opwijk-Merchtem-Asse), vanaf de Ichelgemstraat in Mollem tot het station van Asse, deels langs bestaande wegen. De realisatie van dat stuk is pas vanaf 2018 gepland.

fietssnelweg AB route 1a
Klik op het plan om te vergroten
fietssnelweg AB route 1b
Klik op het plan om te vergroten
fietssnelweg AB route 1c
Klik op het plan om te vergroten
Topartikels editie Asse-Merchtem-Opwijk