Na amper twee weken lijkt de proef met de schoolstraat in de ochtend- en avondspits aan de basisschool De Sleutelbos in Walfergem (Asse) al op een sisser uit te draaien.
Bedoeling van het experiment – dat inging op 27 april en voorlopig loopt tot eind juni – is om tijdens de schooldagen ’s morgens tussen 8 uur en 8.30 uur en in de namiddag tussen 15 uur en 15.30 uur (op woensdag tussen 12 uur en 12.30 uur) niet meer door het Stevensveld te rijden.
Maar sinds dinsdag worden de nadarhekken op het Stevensveld niet meer geplaatst, zo blijkt nu. Bij de leerkrachten van de school klinkt het laconiek ‘dat dit niet tot het takenpakket behoort’.
‘Praktisch is het niet haalbaar om de leerkrachten te belasten met het telkens weer plaatsen en weghalen van die hekkens’, klinkt het in de school.
‘Er is geen vaste regeling. Het plaatsen en weghalen van de borden is telkens improvisatie op het moment zelf. De borden moeten al om 8 uur worden geplaatst, maar de leerkrachten moeten pas om 8.15 uur op school zijn. Om 8.30 uur moeten ze bij hun klas zijn.’
‘Hetzelfde in de namiddag. Alle leerkrachten zitten tot 15 uur in hun klas en om goed te zijn zou je de borden al om iets voor 15 uur moeten kunnen plaatsen. Dat lukt gewoon niet.’
‘Het blijkt ook dat je die borden niet zomaar onbewaakt kunt laten. De eerste week hebben de gemeentewachten daar steeds gestaan, maar de tweede week al niet meer. Als je dan om 8 uur de borden ging zetten, dan had iemand ze om 8.10 uur gewoon alweer verzet. Bovendien – en daar draait het uiteindelijk om – is de situatie er voor de kinderen zeker niet veiliger op geworden.’
Schepen van Mobiliteit Yoeri Vastersavendts (Open VLD) is op de hoogte van de situatie, maar overlegt pas volgende dinsdag met een afvaardiging van de (momenteel tijdelijke) schooldirectie van Walfergem. Hij ontkent echter dat de schoolstraat-op-proef nu al dood en begraven is.
Conflicten vermijden
Het gemeentebestuur van Asse had de tijdelijke maatregel eerder voorgesteld op een vergadering met de directie, de ouderraad en de bewoners van Stevensveld. Volgens het bestuur was iedereen bereid de maatregel enkele maanden te testen.
‘Ouders kunnen gebruik blijven maken van de parking aan de parochiezaal zodat ze met hun kind(eren) te voet de schoolpoort kunnen bereiken’, luidde het bij het gemeentebestuur.
‘Bedoeling is om aan de ingang van de school conflicten te vermijden tussen auto’s, fietsers en voetgangers. Indien de maatregel eind juni positief wordt geëvalueerd, wordt deze definitief ingevoerd vanaf 1 september.’
Vragen op gemeenteraad
De meningen over de maatregel klonken al snel verdeeld, zo bleek vooral op de sociale media. Op de gemeenteraad van komende maandag lieten zowel Erik Beunckens (Zellik-Relegem) als Edward Van Keer (Groen) een agendapunt toevoegen om de situatie in het Stevensveld in vraag te stellen.
‘Vooral op woensdagmiddag is het totale chaos’, zegt Beunckens. ‘En het was er voorheen al problematisch. Iedereen moet vertrekken langs de Brusselsesteenweg, ook de vele (groot)ouders die in de wijken achter de school wonen.’
‘Volgens het bestuur moet men maar de parking aan de kerk gebruiken, maar deze staat bij het einde van de school altijd al stampvol met auto’s van mensen die kinderen komen afhalen, net als de Aldi-parking, die hier in feite helemaal niet voor dient.’
Raadslid Van Keer is wat genuanceerder. Hij begrijpt dat de maatregel meer mensen wil aanzetten om hun kinderen met de fiets of te voet te laten komen.
‘De situatie vlakbij de N9 is echter gevaarlijker geworden voor fietsers. Omdat de automobilisten niet meer mogen doorrijden naar de Heilig Hartlaan moeten ze tweemaal het dubbelrichtingsfietspad aan het Stevensveld kruisen. De toegenomen drukte om op en af deze parking te rijden, leidt tot gevaarlijke toestanden voor de kinderen die met de fiets naar school gaan’, aldus Van Keer.