Het sluipverkeer op het traject van Mansteen (Opwijk) tot de Velm (Mollem) wordt vanaf 1 maart ontmoedigd met zes wegversmallingen.
Tot de proef van zes maanden is gezamenlijk beslist door Opwijk, Merchtem en Asse.
De schepenen van Mobiliteit van Opwijk, Merchtem en Asse, samen met de verkeersdienst van de politie Amow, buigen zich al een tijdje over het sluipverkeer dat in de ochtend- en avondspits de route volgt tussen Mansteen (Opwijk), Sleeuwagen (Merchtem), Sleewagen, Schermershoek, Kasteelstraat en Velm (Mollem).
Enkele maanden geleden vroegen 260 gezinnen die op het traject wonen in een petitie aan de drie gemeentebesturen om maatregelen tegen dat sluipverkeer.
De sluipweg raakte de laatste jaren meer en meer ingeburgerd bij pendelaars, mede door lang aanslepende wegenwerken op de feitelijke hoofdwegen naar Brussel in Asse en Merchtem.
‘Vooral verkeer uit Lebbeke en Dendermonde blijkt veel oneigenlijk gebruik te maken van deze route. Duizend voertuigen op Mansteen tijdens de ochtendspits is te veel. De bezorgdheid van de inwoners is terecht’, stelt de Opwijkse schepen van Mobiliteit Johan Deleu (N-VA)
Ook in Mollem deelt men al langer de zorg om de sluipweg, zoals recent nog werd aangetoond in een Mollemse verkeersenquête van Herlinde Vanhoutte (SP.A).
Consensus gevonden
‘Het intergemeentelijke overleg bracht uiteindelijk vrij snel een consensus’, zegt schepen Yoeri Vastersavendts uit Asse.
‘Op het traject van negen kilometer komen op proef wegversmallingen op zes plaatsen. Bedoeling is de sluiprijders zo te ontmoedigen, omdat ze tijdens de spits op dit traject wellicht vijftien tot twintig minuten extra gaan verliezen.’
‘Er komt nu eerst nog een actuele telling en binnen zes maanden tellen we opnieuw, als onderdeel van de evaluatie.’
De wegversmallingen worden zo aangelegd dat fietsers steeds rechtdoor kunnen blijven rijden.
Krokusverlof
De betonnen jerseyblokken worden op 28 februari tegelijk aangelegd door de drie gemeentediensten.
‘De eerste week van maart is het krokusverlof en is er minder verkeer. Zo komt de maatregel niet al te bruusk over en wordt het effect wat gespreid’, aldus Deleu.
Uitwijkeffect
Ook Merchtem doet mee, hoewel de Merchtemse schepen van Mobiliteit Paul Van den Eynde (LB) een uitwijkeffect van het verkeer richting Merchtem-centrum vreest.
De sluiproute ligt maar een stukje op Merchtem. Politiek gezien heeft Merchtem er dus nauwelijks overlast van.
‘Maar dat zou kunnen veranderen als dat sluipverkeer aan Sleeuwagen plots via de Mieregemstraat en de Kalkovenlaan naar de Brusselsesteenweg begint te rijden’, waarschuwt Van den Eynde.
Aan de blokken wordt geen voorrangsregeling ingevoerd. Volgens Vastersavendts bepaalt de verkeerscode dan dat het verkeer ‘dat het dorp uitrijdt’ voorrang heeft. Er wordt op het traject ook extra politiecontrole op zwaar vervoer aangekondigd.
Zes wegversmallingen
- Op Mansteen (Opwijk) komen twee wegversmallingen, de eerste na 150 meter (vanaf de Steenweg op Vilvoorde), de tweede net voor de gemeentegrens met Merchtem.
- Op Sleeuwagen (Merchtem) komt er een wegversmalling 150 meter voorbij het kruispunt met de Drielindenbaan.
- Op grondgebied Mollem komen er drie wegversmallingen tussen het kruispunt met de Mieregemstraat (grens Merchtem) en de bocht in Schermershoek, waar zich al een wegversmalling bevindt.