Op de hoek van de Brusselsesteenweg en Frans Schachtstraat in Zellik opent Fierens Keuken en Interieur dit weekend een indrukwekkende nieuwe toonzaal.
Op zaterdag 22 en zondag 23 februari is iedereen welkom op de openingsdagen met hapje, drankje en geschenkje.
Koen Fierens en Karo Deroover kochten in 2009 de oude brandweervoorpost in Zellik, vlak naast de oude toonzaal, tijdens een openbare verkoop.
Voor de tweede generatie van de familiezaak, 35 jaar geleden opgericht door Julien en Chris Fierens, was dit de perfecte kans om het bedrijf verder uit te bouwen.
‘Dat was echt wel onze ambitie en droom’, zeggen Koen en Karo.
Naast de gewone keukens en de grotere trendy leefkeukens, het product waarin Fierens naam maakte, biedt de nieuwe toonzaal een staalkaart aan badkamers, inbouwkasten en burelen.’
‘Hier hebben we echt ons hart en ziel ingestoken’, bekennen ze. ‘De laatste zes weken waren puur op adrenaline.’
Op juiste golflengte met architect
‘Met architect Filip De Mulder, die al jaren een vriend is, zaten we al snel op de juiste golflengte. Aan zijn eerste ontwerp is nog nauwelijks gesleuteld. De witte brug, de lichtstraat en de grote vitrine waren precies wat we wilden.’
‘We hadden met Filip vooraf een zeer vruchtbare briefing over hoe we het zagen. Zo doen wij zelf ook altijd zaken: zeer aandachtig luisteren naar de wensen van de klant. We zitten in een hoger kwaliteitssegment, maar we willen schrijnwerk aanbieden zoals een kleine schrijnwerkerij. Geen enkel maatwerk is ons te veel.’
‘De afwerking van de toonzaal is uiteraard volledig eigen werk, waarbij we echt extreem ver gingen. Ook tot voldoening van de architect, want dat geeft zijn ontwerp die extra uitstraling.’
Van 8 naar 24 mensen
Toen het jonge koppel, met intussen twee zoontjes van 7 en 5 jaar, acht jaar geleden de zaak overnam bestond de hele ploeg uit acht mensen.
‘Met mezelf inbegrepen zijn we vandaag met 24’, zegt Karo. ‘Die groei kwam er puur op buikgevoel.’
‘Telkens ons orderboekje dreigde over te lopen zochten we naar de beste mensen om ons team te versterken. Soms boden goede krachten zich spontaan aan en namen we ze er op eigen risico bij. Intussen hebben we ook eigen interieurarchitecten in dienst.’
‘De crisis? Die hebben wij eerlijk gezegd nooit gevoeld. We hoorden dat wel in de echo’s via verkopers, maar we kijken zelf haast nooit naar het nieuws omdat het te vaak zo negatief is. Hier gaat alle aandacht naar de zaak, thuis focussen we op ons gezin.’