De leerlingen van de klas Marketing en Ondernemen van het Immaculata Maria-instituut (IMI) uit Roosdaal waren te gast in de Odisee hogeschool in Aalst, waar ze een hele dag werkten rond ondernemerschap.
In de voormiddag leerden ze een bedrijf oprichten met de nadruk op het financiΓ«le aspect, in de namiddag kregen ze een training marketing.
βJongeren moeten gemotiveerd worden om te ondernemenβ, vindt Greet Bosmans, leerkracht bedrijfseconomie aan het IMI. βZe leren met deze workshops creatief aan de slag te gaan. Het is voor hen tegelijk proeven van hoe het is om verder te studeren. De leerlingen organiseren de dag voor de paasvakantie een eigen festival. Wat ze hier leren, isΒ ook nuttig voor die organisatie.β
βIk geef de leerlingen een spoedcursus hedendaagse marketing waarna ze zelf aan de slag gaan en in groep een eigen bedrijfje oprichten. Onze hogeschool begeleidt ook studenten die een eigen zaak willen oprichten. We weten uit ervaring wat bij jongeren de struikelblokken zijnβ, zegt Joris De Lee, docent Marketing aan de Odisee hogeschool.
Een van de groepjes leerlingen bedacht een concept voor een stijlwinkel.
βOns bedrijfje is een kledingwinkel met stijladvies, kapper en schoonheidsinstituut in éénβ, zeggen Lotte, Lise, Arno, Silke, Yentel en Bram.
βJe kunt je dus onder één dak volledig klaarmaken voor een feest zonder dat je gehaast van de ene afspraak naar de andere moet voor bijvoorbeeld je kledij, haar, nagels en maquillage. Op voorhand kunnen de klanten via de website een afspraak maken. Ze geven hun totaalbudget aan enΒ hun voorkeur voor een bepaalde stijl. Zo kunnen we met ons bedrijfje inspelen op de noden van de klant en hen een totaalbeleving aanbieden.β