Voor het derde jaar op rij lanceert Broeilab in de Zennestad een starterswedstrijd: starters kunnen heel de maand maart een concept indienen via het invulformulier op de website www.broeilab.be. Tijdens de maand april worden deze aanvragen geëvalueerd en wordt een match gezocht met één van de beschikbare panden, met als doel de nieuwe winkels nog vóór de zomer te openen. Samen met reeds aanwezige Broeilabwinkels, én de winkels die opstarten via de reguliere markt, zullen zij zorgen voor een boost van het handelscentrum.
De in 2018 opgerichte vzw Broeilab bindt de strijd aan met de leegstand in de stad, door starters en creatievelingen hun concept te laten uittesten in leegstaande panden. De vzw werkt hiervoor samen met stad Vilvoorde en is ook aangeduid als leegstandsbeheerder: eigenaars die hun pand ter beschikking stellen, kunnen in aanmerking komen voor vrijstelling van de leegstandsheffing.
Schepen voor economie Didier Cortois is enthousiast over dit project: “Net als alle centrumsteden heeft ook onze stad te kampen met de gevolgen van het nieuwe shoppinggedrag bij consumenten. Steeds meer mensen doen hun aankopen online en we kunnen alleen maar vaststellen dat dit leidt tot het verdwijnen van heel wat winkels en ketens.”
“Zoals wel vaker het geval is, biedt dit ‘probleem’ meteen ook wel wat nieuwe mogelijkheden. Creatieve starters, mensen die hun carrière een nieuwe wending willen geven, enthousiastelingen met een leuk product, kunnen via een Broeilab-traject dit uittesten in onze winkelstraat, met een (heel) beperkt risico en onder een goede begeleiding van Broeilab en collega’s uit de eerdere trajecten.”
“Broeilab bewees met de vorige twee wedstrijden dat ze op die manier wel degelijk een kentering teweeg kunnen brengen. We hopen daarnaast ook dat er in de nieuwe generatie van handelaars enkele mensen zullen opstaan die de handen uit de mouwen willen steken en op korte termijn een nieuwe handelaarsvereniging willen opstarten. Binnen die vereniging kunnen zij dan initiatieven ontwikkelen en voorstellen aan de stad formuleren om meer leven in het kernwinkelgebied te brengen en op die manier in de eerste plaats de 45 000 potentiële Vilvoordse klanten opnieuw de weg te laten vinden naar het commerciële hart van onze stad.”
Broeilab streeft ook naar een langetermijnbezetting van de winkelpanden in het centrum van Vilvoorde en begeleidt haar starters doorheen het project. Zo zullen zij de meerwaarde ten opzichte van het bestaand winkelaanbod moeten verantwoorden, krijgen ze een sjabloon voor een businessplan aangereikt en moeten ze zich verplicht laten begeleiden door een organisatie als UNIZO. Er wordt gemikt op kwaliteit van de invulling en vooral het lange termijn effect, zodat de starters van nu nieuwe vaste waarden kunnen worden.
Op twee jaar tijd werden er met de steun van Broeilab 11 concepten opgestart: De Kilomeet, Spolly’s Ting, De Fietsenier, Corry, People Made, Pjeirefretter, Nerd Candy, Little Fashion Addict, Tante Fin’s en Lots of Little. Sommigen tijdelijk, anderen met het doel permanent open te blijven. De nieuwe starterswedstrijd werd niet toevalligvoorgesteld bij Little Fashion Addict in de Leuvensestraat. één van de eerdere Broeilab-starters die nu een doorstart maakt.