De Brusselsesteenweg is sinds donderdag afgesloten voor alle personen- en vrachtverkeer ter hoogte van de wijk Lenterik. De maatregel is een reactie op het negeren van het tonnageverbod door zware vrachtwagens. Burgemeester Bonte (sp.a) stelt dat de ingreep nodig is voor de veiligheid en wil de steenweg dichthouden tot februari. Dan gaan er grootscheepse saneringswerken van start die sowieso zowat 1,5 jaar gaan duren.
Vilvoorde vaardigde op 30 april een eerste politieverordening uit om vrachtverkeer van de Brusselsesteenweg te weren . Door oeverwerken van de NV Waterweg en breuken in de onderliggende riolering is het wegdek volgens het stadsbestuur onvoldoende stabiel en het risico op een zinkgat reëel. De gouverneur schorste de verordening na een klacht in september. In afwachting van de behandeling van het beroep dat Vilvoorde hiertegen instelde, vaardigde het stadsbestuur een nieuwe identieke politieverordening uit.
Uit politiecontroles bleek volgens burgemeester Bonte echter dat vrachtwagens het verbod systematisch negeren en het onveilige wegdek blijven gebruiken. De betrokken transportmaatschappijen nemen het niet dat ze door deze maatregel een hele omweg moeten maken. Bonte liet daarop vorige week twee vrachtwagens in beslag nemen die het verbod hadden genegeerd. De betrokken chauffeurs reden een uur later toch door. De burgemeester liet daarop weten dat hij geen andere mogelijkheid ziet dan de weg vanaf 18 oktober volledig af te sluiten. Enkel fietsers en voetgangers kunnen nog door.
“Ik wil dat de weg afgesloten blijft tot de saneringswerken beginnen in februari. Die zullen 1 à 1,5 jaar duren en dan zal er sowieso geen verkeer door kunnen. Het goede nieuws is dat de bouw van de fiets- en voetgangersbrug over het kanaal kan geïntegreerd worden in deze werken. Die omvatten de aanleg van een fietssnelweg, een vernieuwing van de riolering en uiteindelijk de herinrichting van de weg. Daarop aansluitend zal dan de bouw van de voetgangers en -fietsersbrug volgen.”
Bonte verwacht intussen wel nog pogingen om het verbod te laten vernietigen. “Sowieso is ook ons beroep tegen de schorsing van de gouverneur hangende bij de Vlaamse regering. Die uitspraak wordt verwacht tegen eind deze maand.”
Voka Vlaams-Brabant, dat namens de bedrijven in de Grimbergse kanaalzone spreekt, en transportfederatie Febetra zijn totaal niet akkoord met de ingrepen van de Vilvoordse burgemeester. Volgens beide organisaties werden de politieverordeningen in het verleden al meermaals geschorst en heeft het stadsbestuur nog steeds geen bewijzen op tafel gelegd die de maatregel rechtvaardigen. Ook Grimbergen en Machelen zijn niet te spreken over de éénzijdige handelswijze vanwege Vilvoorde.