De Brusselsesteenweg blijft voor beroering zorgen. Nadat buurtcomité Leefbaar Meise een petitie startte om van de drukke weg door het centrum een éénrichtingsstraat te maken, lanceerden de handelaars een tegenoffensief. Volgens hen zou de chaos in de omliggende straten niet te overzien zijn bij enkelrichting. Meer dan 570 mensen tekenden de petitie. Intussen lijkt er wel sprake van een consensus tussen beide partijen.
Het buurtcomitĂ© Leefbaar Meise kaartte vorige week nog de verkeersonveilige situatie op de Brusselsesteenweg, die door het centrum snijdt, aan. “De straat moet te veel verkeer verwerken, auto’s rijden er bovendien veel te snel en het voetpad wordt gebruikt als derde rijvak”, klonk het. Er werd ook een petitie gelanceerd.
Maar dat lokte een felle tegenreactie uit, onder meer vanwege de handelaars in het centrum. Zij kunnen vooral niet leven met het voorstel van het buurtcomité om van de Brusselsesteenweg een éénrichtingsstraat te maken. En ze zijn duidelijk niet alleen want op drie dagen tijd werden ruim 570 handtekeningen verzameld.
âEr zijn te weinig toegangswegen naar het centrum om dit in te voerenâ, legt Liesbet Smeyers van apotheek Plaskie uit. âMen gaat daarmee enkel maar het probleem verleggen. Het is niet dat wij niet begaan zijn met de veiligheid op de Brusselsesteenweg maar dit is geen oplossing. Er is gewoon moeilijk een lus te creĂ«ren rond het centrum. Het verkeer zou helemaal geconcentreerd worden langs de Nieuwelaan en de smalle Boechtstraat. Dat zou leiden tot een waar verkeersinfarct. Voor de handelaars zou dit nefast zijn want klanten zouden zich daardoor zeker laten afschrikken.â
Volgens Jes Van Gaever van buurtcomitĂ© Leefbaar Meise werd intussen samengezeten met een aantal middenstanders en werd een consensus overeengekomen. âHet aangepaste voorstel bestaat uit een stappenplan voor Meise centrum. Daarbij vragen we paaltjes van de muziekschool tot de Manke Vos, meer controles om de zone 30 af te dwingen en ook de invoering van geschrankt parkeren.â
Binnen een half jaar zou er een evaluatie van de nieuwe situatie komen. âWe willen daarbij graag nog benadrukken dat we in de eerste fase geen Ă©Ă©nrichtingsverkeer nastreven. Dit kan wĂ©l nog terug op tafel kan komen als blijkt dat bovenstaande maatregelen niet voldoende zijn.â
De gemeente houdt zich momenteel op de vlakte. âHet is een feit dat er een enorme tegenreactie is gekomen op het voorstel voor Ă©Ă©nrichtingsverkeerâ, zegt schepen van Mobiliteit Jonathan De Valck (N-VA). âWij hebben nog geen formeel standpunt ingenomen op het college hierover. Maar als er zoveel mensen tegen zijn kunnen we dat toch niet negeren. Dit zal dus iets zijn dat hoogstens op lange termijn kan bekeken worden. Verder waren we al van plan om nog meer paaltjes op de voetpaden te plaatsen, er komt ook extra signalisatie om de zone 30 te benadrukken op de invalswegen Ă©n sowieso voorzien we ook extra controles. De paaltjes die er nu al staan sorteren alleszins al een positief effect: bestuurders rijden trager als ze mekaar moeten kruisen en daar is het ons om te doen.â