De werkzaamheden in het kader van de langverwachte renovatie van het aftandse station van Vilvoorde worden sinds deze week eindelijk duidelijk zichtbaar voor de reizigers. Een groot deel van de huidige stationsparking wordt ingericht als werfzone. Midden september start dan de uitbraak van de sporen 8 en 9. Dat is nodig voor de bouw van een nieuwe reizigerstunnel.
Het station van Vilvoorde mag dan wel één van de oudste van het continent zijn op de eerste Europese spoorlijn van Europa, de huidige toestand is ronduit erbarmelijk. Al jaren wordt een modernisering aangekondigd maar die bleef tot begin dit jaar om diverse redenen dode letter.
Burgemeester Hans Bonte dreigde er op een gegeven moment zelfs mee om het station te sluiten uit veiligheidsoverwegingen. Er werd ook met dwangsommen gedreigd omdat een en ander maar bleef verzanden in een politiek steekspel tussen de NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel.
Begin dit jaar gingen de werken dan toch van start. Maar het is pas nu dat de reizigers daar effectief iets van zullen gaan merken.
“NMBS heeft de vorige maanden al heel wat voorbereidende werkzaamheden voor het stationsproject Vilvoorde uitgevoerd”, zegt NMBS-woordvoerder Geert Dierckx.
“Naast de bestaande stationsparking werd een tijdelijke parking voor 200 auto’s aangelegd. De huidige parking wordt immers ingericht als werfzone voor de renovatie van het station. Ook de fietsenrekken en de parkeerplaatsen voor minder mobiele reizigers worden verplaatst.”
Midden september start dan de uitbraak van de sporen 8 en 9.
“Dat is nodig voor de bouw van een nieuwe reizigerstunnel. Deze wordt namelijk gebouwd in open sleuf onder de bundelsporen. De nieuwe onderdoorgang wordt 8 meter breed en krijgt vaste trappen, roltrappen en liften. De werkzaamheden aan de perrons starten in het voorjaar van 2017. Er wordt gestart met perron 5-6. De perrons krijgen een volledige facelift. De nieuwe luifels worden langer, er komen glazen windschermen en extra schuilgelegenheid. De karakteristieke trapkooien blijven behouden. Eens de nieuwe tunnel klaar is, wordt ook de huidige onderdoorgang gerenoveerd.”
De werken zullen in fases duren tot 2019 waardoor voldoende perrons bereikbaar blijven voor de reizigers. Het gaat om een investering van 20 miljoen euro. Alles moet klaar zijn tegen eind 2020.