Leerlingen IMI Roosdaal leren ondernemen in Odisee Aalst

De leerlingen van de klas Marketing en Ondernemen van het Immaculata Maria-instituut (IMI) uit Roosdaal waren te gast in de Odisee hogeschool in Aalst, waar ze een hele dag werkten rond ondernemerschap.

In de voormiddag leerden ze een bedrijf oprichten met de nadruk op het financiƫle aspect, in de namiddag kregen ze een training marketing.

ā€œJongeren moeten gemotiveerd worden om te ondernemenā€, vindt Greet Bosmans, leerkracht bedrijfseconomie aan het IMI. ā€œZe leren met deze workshops creatief aan de slag te gaan. Het is voor hen tegelijk proeven van hoe het is om verder te studeren. De leerlingen organiseren de dag voor de paasvakantie een eigen festival. Wat ze hier leren, isĀ ook nuttig voor die organisatie.ā€

ā€œIk geef de leerlingen een spoedcursus hedendaagse marketing waarna ze zelf aan de slag gaan en in groep een eigen bedrijfje oprichten. Onze hogeschool begeleidt ook studenten die een eigen zaak willen oprichten. We weten uit ervaring wat bij jongeren de struikelblokken zijnā€, zegt Joris De Lee, docent Marketing aan de Odisee hogeschool.

Een van de groepjes leerlingen bedacht een concept voor een stijlwinkel.

ā€œOns bedrijfje is een kledingwinkel met stijladvies, kapper en schoonheidsinstituut in Ć©Ć©nā€, zeggen Lotte, Lise, Arno, Silke, Yentel en Bram.

ā€œJe kunt je dus onder Ć©Ć©n dak volledig klaarmaken voor een feest zonder dat je gehaast van de ene afspraak naar de andere moet voor bijvoorbeeld je kledij, haar, nagels en maquillage. Op voorhand kunnen de klanten via de website een afspraak maken. Ze geven hun totaalbudget aan enĀ hun voorkeur voor een bepaalde stijl. Zo kunnen we met ons bedrijfje inspelen op de noden van de klant en hen een totaalbeleving aanbieden.ā€