Van de Leuvensestraat in Vilvoorde terug de ‘place to be’ maken. Dat is de achterliggende gedachte van een opmerkelijk initiatief waarbij etalages van leegstaande panden worden opgevuld door andere bestaande handelszaken.
Daardoor wordt de winkelstraat aantrekkelijker voor shoppers maar ook de andere handelaars én de eigenaars die hun pand willen verhuren doen er hun voordeel mee. “Het is een win-winsituatie”, zegt toekomstig schepen van Lokale Economie Viviane Schaessens (N-VA).
De leegstand in de Leuvensestraat en bij uitbreiding het hele handelscentrum is al een oud zeer. Daar werden en worden heel wat oorzaken aan gekoppeld: de parkeerproblematiek, investeerders die ‘wachten op Uplace’ of die zich laten afschrikken door het hele Syriëverhaal. Vandaag zijn er dan weer de langdurige herinrichtingswerken in het stadscentrum die niet bevorderlijk zijn voor nieuwe handelsimpulsen.
Feit is dat wie vandaag – tussen de aan de gang zijnde werken – door de Leuvensestraat wandelt, weinig evolutie ziet. De leegstand blijft indrukwekkend groot. In de gehele Leuvensestraat staan momenteel een 15-tal winkelpanden leeg.
Vanaf 2016 neemt Viviane Schaessens (N-VA) het roer over van schepen van Lokale Economie Johan Claus (Open Vld). Of zij het tij kan doen keren, valt af te wachten. Samen met de nieuwe raad van Lokale Economie komt ze alvast wel met een origineel initiatief op de proppen.
“We willen de etalages van leegstaande winkelpanden laten vullen door andere handelszaken”, legt Schaessens uit. “Dat is aantrekkelijker voor de shoppers en straalt meteen ook af op de andere winkeliers. Het is voor hen ook beter dat er zich een mooie etalage naast hen bevindt dan een ‘groot zwart gat’. Ook voor de eigenaars is het positieve zaak. Zij zullen hun pand sneller kunnen verhuren of verkopen aan een potentiële investeerder als het gebouw zich van zijn beste kant kan laten zien. We zitten nu eenmaal in een moeilijke periode ook al door de ingrijpende werken die nog steeds aan de gang zijn.”
“We zijn met één etalage begonnen en intussen hebben we al drie eigenaars kunnen overtuigen en. In hun etalages kunnen Hema, Frans Herenmode (beide Leuvensestraat) en bloemenzaak Orchis (Lange Molensstraat) aan de slag. Twee van de drie etalages zijn al gevuld. Zo heeft Hema al een etalage gericht op Sinterklaas uitgestald. Nadien zal het kerstthema bij hen centraal staan.”
De winkelruimtes mogen opgevuld worden door handelszaken van over heel de stad. “We beperken het initiatief niet enkel tot de Leuvensestraat al ligt daar wel onze hoofdfocus”, gaat Schaessens. “Het gaat om een verbintenis van onbepaalde duur. Eventueel dus tot als het pand verhuurd wordt.”
Volgens Schaessens zullen er dan ook nog andere eigenaars op de kar springen. “Er zal ongetwijfeld een sneeuwbaleffect ontstaan. Ook de reacties van andere winkeliers en passanten zijn alvast veelbelovend. Veel mensen blijven effectief ook voor de ‘nieuwe’ etalages staan. We willen van ons handelscentrum opnieuw een positief verhaal maken en dit is alvast een goed begin.”