Odisee Aalst stuurt leerkrachten uit

Annemie Merckx, docent wiskunde in de lerarenopleiding van Odisee Aalst, bezocht samen met Marleen Duuerloo (VSKO) enkele scholen in Zambia om hen te helpen bij de ontwikkeling van een ondersteunings- en trainingsprogramma rond wiskunde-initiatie.

Zambia nodigde de twee Vlaamse experten uit om inzicht te krijgen in de lokale kennis en praktijken.

De bezoeken aan het Instituut voor Lerarenopleiding van Kitwe en van Livingstone en de ontmoetingen met de lectoren gaven hen een goed overzicht van hoe de lerarenopleiding voor het kleuteronderwijs is georganiseerd in Zambia.

‘Erg leerrijk waren ook de gesprekjes met de kleuters’, zegt Annemie Merx, ‘We bezochten vijf kleuterklassen, zowel op het platteland als in de stad. De meeste klaslokalen waren versierd met enkele zelfgemaakte didactische tekeningen — andere leermiddelen waren er weinig.’

‘De leerkrachten — sommige opgeleid, andere niet; sommige betaald, andere vrijwilliger — waren allemaal blij om te praten over hun uitdagingen in het onderwijzen van wiskundige initiatie’, aldus Annemie Merckx.

Uitdagingen

‘Het was al snel duidelijk dat de belangrijkste uitdaging rond wiskundige initiatie voor de leerkrachten ligt in de lage capaciteit en de beperkte knowhow om de leermiddelen te gebruiken.’

‘Deze is nog groter dan het eigenlijke gebrek aan materiaal. Door het gebruik van spelletjes en lagekostleermiddelen probeerden we het verband tussen ‘spelen’ en het onderwijzen van wiskundige initiatie te tonen.’

‘Door wiskunde-activiteiten op te nemen in het kleuteronderwijs krijgen de kinderen al enkele elementaire wiskundige concepten mee die zij nodig zullen hebben in de lagere school. Zo kunnen de activiteiten in het kleuteronderwijs soms de klemtoon leggen op het probleemoplossend vermogen en dat is nuttig in de wiskunde van de lagere school.’

‘De jongste kinderen houden immers ook al van activiteiten als verstoppertje, blokken stapelen, constructies maken en sudoku’s’, besluit Annemie Merckx.