Vanaf maandag gaan de werken aan de Franklin Rooseveltlaan een nieuwe grote fase in. In twee keer anderhalve maand wordt het kruispunt met de Hendrik I-lei (N1) vernieuwd. Tijdens de eerste deelfase van de werken kan verkeer enkel stadsuitwaarts over de N1 rijden. Een en ander zal nog extra verkeershinder opleveren in een stad waar het nu al serieus knarsetanden is voor menig bestuurder.
Met deze nieuwe fase schuiven de werken op naar de centrale as met extra hinder voor het verkeer. Geen prettig vooruitzicht voor de automobilist die het in de Zennestad al niet onder de markt heeft want met de opgebroken Stationlei is het al de tweede centrale as die onderbroken wordt.
De werken aan de Rooseveltlaan zijn intussen al geruime tijd bezig. Aan de zijde van het marktplein is de nieuwe weginfrastructuur zopas gefinaliseerd met een laatste betonstorting voor de kruispunten met de Mechelsestraat en de Geldersstraat. De hele laan kreeg sinds mei vorig jaar een nieuwe weg met bredere fiets- en voetpaden. Via de Mechelsesteenweg kan verkeer niet meer naar het plein rijden en kan je het enkel verlaten in de richting van het vernieuwde kruispunt met de Duchéstraat.
“De ‘kop’ aan de Mechelsepoort is inderdaad niet langer een straat, maar hebben we omgevormd tot een kwalitatieve verblijfszone”, zegt schepen van Openbare Werken Katrien Vaes (Open VLD). “Bij het begin van de lente willen we dit nieuwe horeca- en belevingsplein in gebruik nemen. De ondergrondse installatie voor de waterpartij met fonteinen is klaar en de bovenbouw wordt nu afgewerkt. Het waterelement is trouwens een verwijzing naar de vroegere drinkplaats en is een van de speerpunten van het project.”
“We zetten bovendien in op een vergroening van het plein met extra aanplantingen”, vervolgt schepen van Mobiliteit Barbara de Bakker (Groen). “De fietspaden verhuizen naar de buitenzijde van het plein waardoor er minder kruisende bewegingen zijn en de verkeersveiligheid gevoelig toeneemt. De schoolomgeving krijgt brede voetpaden en op het nieuwe kruispunt met de Hendrik I-lei voorzien we extra ruimte voor fietser en voetganger en verbeteren we de bushaltes.”
Volgende week al starten de herinrichtingswerken van het kruispunt met de Hendrik I-lei (N1). Tot eind maart is de helft afgesloten voor verkeer. Vanuit de wijk Far-West kan er zolang niet richting Heldenplein gereden worden. Vanuit het noorden volgt men een omleiding langs de Woluwelaan, Vilvoordelaan, Machelenstraat en Schaarbeeklei om zowel het centrum als het Rooseveltplein te bereiken. De stad uitrijden kan wel via de N1. Tegen begin april moet de eerste helft van het kruispunt klaar zijn en gaat de andere helft op de schop. De stad wil het nieuwe kruispunt klaar hebben voor de jaarmarkt.