In Vilvoorde worden de mobiele brugdelen van de nieuwe fiets- en voetgangersbrug over het Zeekanaal Brussel-Schelde op hun plaats gelegd. Geen alledaagse operatie, en die lokte zaterdag al heel wat kijklustigen. De komende maanden is de verdere afwerking van de brug voorzien.
Na maanden van voorbereidende werken op de rechteroever van het Zeekanaal Brussel-Schelde zijn de twee mobiele delen van de toekomstige fiets- en voetgangersbrug klaar om op hun definitieve plaats over het kanaal gelegd te worden.
Met elk een lengte van 31,5 meter en een gewicht van 140 ton gaat het om een indrukwekkende ingreep. De twee mobiele brugdelen liggen parallel met de waterweg op de rechteroever van het kanaal. Daar worden ze met een kraan op een ponton gehesen en naar hun definitieve locatie gevaren. Eenmaal ter plaatse wordt elk brugdeel van op de oever omhoog gehesen met behulp van twee telescoopkranen en vervolgens aan de brugpijler gekoppeld. Daarna wordt de brug rechtgetrokken (open gezet) zodat er geen verdere hinder is voor de scheepvaart. Tot slot wordt ze vergrendeld met de stormvergrendeling. Op 4 en 5 juni gebeurt de plaatsing van het brugdeel op rechteroever. Op 11 en 12 juni het tweede brugdeel op linkeroever.
De komende maanden is de verdere afwerking van de brug voorzien en worden er verschillende testen gepland. De brug wordt voorzien van leuningen, een wegdekbekleding en liften. In het najaar worden op de rechterkanaaloever de pleinzone en op de linkerkanaaloever een parkje ingericht. Als de werken verder volgens planning verlopen, kan de brug in december in gebruik genomen worden.
Er is gekozen voor een dubbele basculebrug, een beweegbare brug waarvan het brugdek open en dicht gaat door draaiing om een horizontale as haaks op de rijweg. Met een totale lengte van 115 meter en een hoogte van 40 meter in geopende stand zal de brug een technisch huzarenstuk worden én zal ze een baken vormen in het landschap.
“De nieuwe brug zorgt voor een vlotte en veilige oversteek voor alle duurzame verplaatsingen tussen de nieuwe wijk ‘4 Fonteinen’ en het domein Drie Fonteinen”, zeggen voorzitter van de Raad van Bestuur Koen Anciaux en gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg Chris Danckaerts. “Door de verbinding die de brug vormt tussen de Brusselsesteenweg en het Broekplein zorgt ze ook voor een link voor de gebruikers van fietssnelwegen F1 en F23. Ze vormt bovendien het langverwachte sluitstuk op de recreatieve route ‘Van Basiliek tot Basiliek’ die de Sint-Servaasbasiliek in Grimbergen verbindt met de basiliek Onze-Lieve-Vrouw van Troost in Vilvoorde.”
Voor de naamgeving van de burg doet stad Vilvoorde een oproep om vóór 15 augustus ideeën in te sturen. Na het verzamelen van alle suggesties maakt het stadsbestuur een shortlist van de meest populaire namen. Daarna zal er gestemd kunnen worden op de uiteindelijke naam! Alle informatie is terug te vinden op www.vilvoorde.be/brug.
De bouwkost bedraagt ongeveer 10 miljoen euro.
Foto: De Vlaamse Waterweg