Oppositiefractie CD&V en Volks vraagt dinsdag op de gemeenteraad van Ternat dat de proefopstelling voor de verkeerscirculatie in het centrum van Ternat wordt ingetrokken.
Het circulatieplan ging een kleine maand geleden van start, maar volgens raadslid Gunter Desmet is de balans nu al ronduit negatief.
‘De Keizerstraat werd omgevormd tot een levensgevaarlijke keizerlijke steenweg en de Molenstraat werd, tegen de wil van de bewoners, een eenrichtingsstraat, enkel om zo het RUP voor één bepaald bedrijf mogelijk te maken’, aldus Desmet.
Hij is ook van mening dat de veiligheid voor de zwakke weggebruikers is afgenomen en dat de herinrichting van de Markt op een slordige en onveilige knoeiboel uitdraaide.
‘Fietsers geraken op geen enkele veilige manier tot aan het nieuwe gemeentehuis en de bib. Ook verminderde het aantal parkeerplaatsen, waardoor bewoners en bezoekers van horeca- en handelszaken hun wagen niet meer kwijt kunnen. Het centrum bloedt dood.’
Volgens Desmet spande het gemeentebestuur de kar voor het paard.
‘De benodigde randparkings voor lang parkeren zijn nog niet voor de eerste jaren. Het nieuwe administratief centrum en de bibliotheek openen binnenkort met nauwelijks parkeerplaatsen. Controle op het naleven van de blauwe zone en bewonersparkeren is ten vroegste voor september. De LVB-SP.A-GROEN meerderheid probeert te lopen alvorens men kan gaan. Dit is amateurisme’, aldus Desmet die zich ook afvraagt waarom er nog steeds geen schot komt in het mobiliteitsplan, waarvan de opdracht al in januari 2014 werd goedgekeurd.
Schepen van Mobiliteit Guido Van Cauwelaert (SP.A Groen +) vindt dat CD&V en Volks inpikkken op ‘de deels al voorbijgestreefde en tegenstrijdige kritieken van sommige inwoners’.
‘De inwoners van de Keizerstraat wilden trager verkeer en parkeermogelijkheid voor hun huizen’, antwoordt Van Cauwelaert.
‘Dat zint dan weer sommige automobilisten niet, die enkel een snelle doorstroming willen. Op het Marktplein verdwenen een aantal parkeerplaatsen om plaats te maken voor fietsers, voetgangers en terrasjes. Er kwamen binnen de twee weken evenveel parkeerplaatsen bij aan het gemeentehuis en in de Keizerstraat.’
‘Ondertussen onderhandelt het gemeentebestuur verder met eigenaars voor het aanleggen van parkings in de Bodegemstraat, de Keizerstraat en de t’Serclaesstraat. De komende weken en maanden staan ook de fysieke ingrepen gepland, zoals de terrassen Marktplein, verbrede trottoirs, een wegversmalling aan de school en de aanpassing van de te lange flessenhals in de Keizerstraat.’
Nog volgens Van Cauwelaert overlegt Ternat momenteel volop met alle bevoegde en betrokken instanties over het nieuwe mobiliteitsplan. ‘Dat plan houdt rekening met reeds ingevoerde wijzigingen aan de verkeerssituatie. Vanaf september worden in Ternat en Sint-Katherina-Lombeek zones voor kortparkeren ingevoerd, gekoppeld aan bewonerskaarten en gecontroleerd door een privéfirma zoals in de omliggende gemeenten.’