Er lijkt een politieke oplossing in de maak voor de luide, storende bel aan de spooroverweg in het voetwegje in de Meersstraat in Sint-Katherina-Lombeek.
Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) is van plan de regels voor de belsignalen te veranderen ‘om de geluidsintensiteit van de seinen te verminderen in dichtbevolkte gebieden en aan kleinere overwegen’.
In een nota aan het parlement stelt de staatssecretaris dat hij ‘rekening wil houden met de vele klachten van burgers’.
Concrete aanleiding, zo blijkt uit de nota, is onder meer de overlast in Sint-Katherina-Lombeek.
De twee bellen in het vrij onbeduidende voetwegje in de Meersstraat werden in december 2012 geïnstalleerd. Tot dan was deze spooroverweg enkel uitgerust met een andreaskruis.
70 keer per dag
Het harde gerinkel – 118 decibel aan de overweg, 70 db op ruim honderd meter – stoort tientallen omwonenden tot in de huiskamer. Zowat 70 keer per dag blijven de bellen minutenlang rinkelen, want deze overweg, op de oude lijn 50, heeft geen slagbomen.
Infrabel, dat de spoorweginfrastructuur beheert, heeft wel begrip voor de klachten van de bewoners van de Meersstraat, maar wijst er op dat zij ‘enkel beslissingen van de minister uitvoert’.
Destijds is beslist dat alle overwegbewakingen van het type 4 (met het andreaskruis) weg moesten.
Ternat verzette zich echter tegen het afschaffen van de voetweg, dus bleef als enige mogelijkheid de overweg met een bel uit te rusten.
Wathelet lijkt nu in te zien dat belsignalen die 118 decibel produceren – een geluidsniveau dat in officiële tabellen als ‘extreem hinderlijk’ wordt omschreven – niet verantwoord zijn, zeker aan kleinere overwegen of in dichtbevolkte gebieden.
In de nota aan het parlement is zelfs sprake van boetes als de NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel de belsignalen niet stiller zetten.