REGIO - Koeweidehof uit Merchtem is gekroond tot βDe Klimaatkoploper 2025β. Bart en Marijke wonnen met hun melkveebedrijf uiteindelijk de wedstrijd van vier andere laureaten. Jan en Patrick Van der Velpen uit Bierbeek is de publiekslieveling gebleken. βDe Klimaatkoploperβ is een initiatief van Boerenbond, Cera en KBC en bekroont landbouwers die innovatieve technieken toepassen en bijdragen aan een duurzame en klimaatvriendelijke land- en tuinbouw.
Het Koeweidehof is een melkveebedrijf waar duurzaamheid en innovatie centraal staan. Sinds 2024 brengen zaakvoerder Bart Vanderstraeten en Marijke dβHertevelt, onder het nieuwe verse zuivelmerk Oh!Lait, verse melk rechtstreeks van bij de boer naar de consument. De melk wordt op het bedrijf verwerkt in een innovatieve mini-zuivelfabriek. Voeder- en melkrobots zorgen ervoor dat elke koe de juiste voeding krijgt en dat elke koe zelf kan kiezen wanneer ze gemolken wordt. Een pocketvergister die mest omzet in elektriciteit, 600 zonnepanelen en een dynamisch batterijsysteem zorgen voor de hernieuwbare energie. Ze organiseren ook teambuildingactiviteiten om de brug tussen landbouw en burgers te maken.

Marijke van Koeweidehof: βToen we de video van deze wedstrijd opnamen, zeiden we al dat de prijs effectief winnen de kers op de taart zou zijn. Of de perfecte mousse op de cappuccino, om in de eigen sector te blijven. We runnen ons bedrijf altijd met de insteek van iets positiefs te veranderen. Ons jarenlange werk wordt nu beloond.β
βWe leveren ook veel inspanningen in het uitdragen van ons verhaal naar de consument,β vult Bart van Koeweidehof aan. βVia FarmFun bereiken we veel mensen, en met Oh!Lait willen we nu ook echt ons bedrijf op de ontbijttafel van de consument krijgen. Er werd hier vanavond ook verteld dat de sector zo veel doet, en dat er zo weinig over geweten is. Dat willen we veranderen.β

Beslissing van gerenommeerde jury
De jury bezocht de vijf bedrijven en koos uiteindelijk voor het Koeweidehof als ultieme winnaar. Juryvoorzitter en weerman Bram Verbruggen verduidelijkt: βElk van de vijf bedrijven blinkt uit op meerdere vlakken: een duurzaam verdienmodel, inzetten op onderzoek en innovatie, hernieuwbare energie, slim omgaan met water, een gezonde bodem, de teeltkeuze,β¦. Het was een moeilijke beslissing maar uiteindelijk kozen we voor Koeweidehof omdat Bart en Marijke het meest de klimaatimpact van hun gehele bedrijfsvoering overdachten. Bovendien hebben zij een groot publieksbereik en een sterke lokale verankering, twee belangrijke elementen als het aankomt op ambassadeurschap en klimaatvriendelijkheid.β
βElk bedrijf levert op zijn eigen unieke manier een bijdrage aan een beter klimaat. De laureaten zijn niet alleen een inspirerend voorbeeld voor collegaβs binnen de sector, iedereen kan iets leren van hun creativiteit, veerkracht en motivatie,β besluit juryvoorzitter Bram Verbruggen. (eb)
(foto’s Boerenbond)









