Grootschalige telling van treinreizigers op Lijn 60

Over de nieuwe dienstregeling van de NMBS is al heel wat inkt gevloeid. Nu is er ook een telling gekomen in verschillende stations op de Lijn 60. Veel mensen zijn nog niet op de hoogte van de veranderingen – en dankbaar dat ze dit via deze telling vernamen – en niemand kan zich vinden in deze aanpassing.

Op dinsdagochtend 10 december hielden meer dan 25 vrijwilligers een grootschalige en gecoördineerde telling op de spoorlijn tussen Dendermonde en Brussel. Tijdens de spits werden alle opstappende treinreizigers richting Brussel geteld in de stations van Lebbeke, Heizijde, Opwijk, Merchtem, Mollem, Asse en Zellik.

Met deze telactie wilden de vrijwilligers duidelijk maken hoeveel mensen getroffen worden door de nieuwe dienstregeling. Binnenkort is er immers maar één verbinding per uur meer naar Brussel-Noord. “We vragen ons af of de NMBS beseft hoeveel reizigers ze hiermee in de steek laat. Met deze telling willen we een cijfer – én een gezicht – kleven op de duizenden studenten, pendelaars en reizigers die in de kou blijven staan,” aldus Michiel De Potter (cd&v plus) in Merchtem.

Vandaag zijn tijdens de ochtendspits de zes drukste treinen richting Brussel geteld, station per station. Het resultaat van deze telling? Maar liefst 2534 treinreizigers rekenden deze ochtend op de NMBS om hen naar Brussel te brengen. De evolutie van het aantal reizigers was trouwens ook live te volgen op een online telplatform, station per station.

Met deze indrukwekkende cijfers willen de vrijwilligers naar Brussel trekken om de druk hoog houden op de NMBS. Ze zullen onderwerp worden van een parlementaire vraag, zodat de minister van Mobiliteit aan de tand kan worden gevoeld over de nieuwe dienstregeling. De cijfers zullen ook worden gedeeld met de NMBS, TreinTramBus en met het grote publiek.

“We vonden het belangrijk om heel duidelijk te maken hoeveel reizigers juist getroffen worden. Tegelijk geven we met deze actie ook een gezicht aan de treinreizigers achter deze cijfers. De telling maakt tastbaar hoeveel studenten, pendelaars en inwoners dagelijks rekenen op de trein.”

De vrijwilligers maakten allen deel uit van de lokale partijen cd&v Lebbeke, Samen1745 Opwijk, cd&vplus Merchtem en Team Burgemeester Asse. Deze actie kwam bovenop de verschillende andere initiatieven, waaronder een petitie die ondertussen al door meer dan 5000 mensen is getekend.

Wat betekent die nieuwe dienstregeling voor reizigers?

De nieuwe dienstregeling behoudt de twee treinen per uur naar Brussel, de S3 en de S10. Maar deze rijden binnenkort op andere tijdstippen, en dat brengt twee problemen mee. 

De twee treinen rijden vlak na elkaar – in Brussel-Centraal kennen ze amper vijf minuten verschil. Dit beperkt de mogelijkheden voor alle reizigers enorm.

Bijkomend valt ook een aansluiting met overstap in Jette weg. Hierdoor valt opnieuw een mogelijkheid weg voor onze reizigers.

Dit wil zeggen dat men vanaf 16 december 2024 nog maar één verbinding per uur naar Brussel-Noord heeft, terwijl er vandaag drie verbindingen zijn.

Wat wordt van de NMBS verwacht?

We wensen een aanpassing van de dienstregeling, zodat onze reizigers opnieuw twee volwaardige verbindingen per uur hebben naar Brussel.

We wensen een verdere uitbreiding van de capaciteit tijdens de spitsuren, vermits de treinen nu al vaak overvol zitten.

We wensen dat de NMBS de lokale besturen op voorhand inlicht bij wijzigingen in de dienstregeling.

(eb)

Topartikels bij Goeiedag.be