Politici scharen zich achter protest tegen geplande hervorming van dienstregeling NMBS

In Asse willen de lokale politici zich nu ook verzetten tegen de hervormde dienstregeling van de NMBS. Daarin zou er slechts nog een trein per uur naar Brussel Noord rijden. Eerder was een lokale pendelaar al met een petitie gestart.

Vanaf 16 december wil de NMBS de dienstregeling op de lijn 60 Dendermonde-Brussel aanpassen. Het komt erop neer dat er vanaf dan slechts een stoptrein per uur nog langs Brussel Centraal en Brussel Noord zal rijden. Nu hebben pendelaars uit onder andere Merchtem, Opwijk en Asse nog twee opties per uur, maar door de nieuwe dienstverlening zal de optie met overstap in Jette niet meer mogelijk zijn.

Pendelaar Nina Mares uit Asse kwam deze aanpassing per toeval te weten in de app van de NMBS. Ze probeerde de spoormaatschappij al per mail te contacteren, zonder resultaat. En dus lanceerde ze donderdagavond een petitie om aandacht te vragen voor het probleem. Die is intussen al bijna 2.500 keer digitaal ondertekend.

Nina vindt twee treinen per uur richting Brussel Noord, waar heel wat bedrijven en overheidsinstellingen gevestigd zijn, al weinig tijdens de spits. “Een trein gaat echt voor chaos zorgen. De treinen zitten nu al regelmatig propvol en al zeker als er problemen zijn. Want vaak zijn er minder wagons dan aangekondigd. De pendelaars in Asse zijn het beu en zeker nu er gesnoeid wordt in het aanbod. Daarom startte ik met de petitie.”

Volgens haar gaat de nieuwe dienstregeling problemen geven voor de pendelaars die richting Brussel Noord moeten. “Er is geen alternatief meer. Vroeger was er nog een kleine back-up maar die valt nu weg. Mis je de trein of is de eerste propvol, dan is het een uur wachten op de volgende. Voor veel werknemers en studenten zal dat een probleem zijn.”

Bij de NMBS wijzen ze naar spoornetbeheerder Infrabel voor de aanpassing. “We zijn ons bewust van deze wijziging, maar zijn hiervoor zelf afhankelijk van de capaciteit die ons door de spoornetbeheerder wordt aangeboden”, zegt Dimitri Temmerman van de NMBS. “En die is er niet langer om deze trein volgens de huidige dienstregeling, met een overstap in Jette, te behouden. Deze wijziging gebeurt buiten de wens van NMBS om. Het spreekt voor zich dat we met de spoorcapaciteit die er is, we telkens zoeken naar de beste oplossing voor de reizigers.”

Maar ook de lokale politiek is het niet eens met deze beslissing. Maandag kwam het punt al ter sprake tijdens het schepencollege en de gemeenteraad van Asse. Burgemeester Koen Van Elsen (Team Burgemeester) kreeg de steun van alle fracties om protest aan te tekenen bij de NMBS tegen deze nieuwe dienstregeling.

“Wij zijn als bestuur niet ingelicht door de NMBS en we hebben geen enkele vraag gekregen noch advies moeten geven hierover. Nochtans treft deze regeling heel wat pendelaars uit Asse. We willen nu een gesprek met de NMBS hierover. Als de nieuwe regeling toch in werking treedt, dan zullen we vragen om de capaciteit van de bestaande treinen uit te breiden. Want nu komen zij vaak al vol toe in Asse. We gaan ook met de collega’s van Opwijk en Merchtem bespreken welke acties we kunnen ondernemen.”

Topartikels editie Asse-Merchtem-Opwijk