MEISE - Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) gaat na overleg met het gemeentebestuur van Meise en de politiezone KLM het gevaarlijke kruispunt van de Paardenweide met de Ossegemstraat versneld veiliger maken. Recent overleed brandweerman en ervaren motorrijder Steve Mocos (37) uit Meise na een zwaar ongeval op die plaats. Hij liet een echtgenote en twee kinderen achter.
“Het recente ongeval op het kruispunt van de Paardenweide met de Ossegemstraat, waarbij een slachtoffer viel, laat een diepe indruk na”, zegt burgemeester Gerda Van den Brande (N-VA) van Meise. “De gemeente Meise en het Agentschap Wegen en Verkeer betuigen oprecht hun medeleven aan alle betrokken familieleden en vrienden.”
“Op deze plek gebeurden in het verleden al een aantal (zware) incidenten. Het kruispunt werd al eens aangepast in het kader van de verkeersveiligheid, maar ik heb meteen een nieuw overleg aangevraagd met AWV en er gaan nu versneld enkele nieuwe bijkomende maatregelen genomen worden. We willen het kruispunt er veiliger maken in afwachting van de grotere herinrichtingswerken die gepland staan op de A12.”
De Paardenweide bij het kruispunt naar het Poorthuis van het Neromhof is volgens de wegcode wettelijk uitsluitend bestemd voor plaatselijk verkeer en uitzonderlijk transport. Het is ook geen toegangsweg of alternatieve oprit naar de A12, maar wordt volgens de gemeente, politie en het Agentschap Wegen en Verkeer helaas te vaak zo gebruikt.
“Er werd inmiddels al contact opgenomen met Google om te voorkomen dat deze route nog in hun navigatietoepassing wordt gebruikt”, vertelt de burgemeester. “Het plaatsen van een slagboom ter hoogte van de oprit aan het Neromhof zal ervoor zorgen dat alleen de uitzonderlijke transporten deze kunnen gebruiken. Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) bekijkt de mogelijkheden om zo snel als mogelijk een slagboom te plaatsen.”
Daarnaast worden er ook een reeks andere maatregelen genomen. “We passen de aansluiting van de Paardenweide op de Ossegemstraat aan zodat het kruispunt overzichtelijker wordt”, zegt woordvoerder Anton De Coster van AWV Vlaams-Brabant. “Met behulp van markeringen en signalisatie wordt de voorrangssituatie voor verkeer vanuit de Ossegemstraat duidelijker en verbeteren we de geleiding langs de bocht van zuid naar noordoost.”
“We plaatsen ook afremmingsstrepen om de snelheid te milderen en de aandacht te vestigen op het naderende kruispunt. Daarnaast zal er het verkeersbord F45 worden geplaatst om aan te geven dat de Paardenweide een doodlopende straat is. Deze maatregelen worden afhankelijk van de weersomstandigheden uitgevoerd in de week van 10 juni en duren een tweetal dagen.”
Intussen onderzoekt het Agentschap Wegen en Verkeer ook of het op langere termijn een meerwaarde is om een meer structurele ingreep te realiseren. “Voor er fysieke aanpassingen aan de rijweg en bermen kunnen gebeuren, zijn er opmetingen nodig”, gaat De Coster verder.
“Daar gaat er een proces van ontwerp, afstemming en goedkeuring aan vooraf. In afwachting daarvan en van beschikbare middelen worden de nu al vermelde ingrepen versneld uitgevoerd die de verkeersveiligheid ten goede moeten komen.”