De gemeente Meise voert een parkeerverbod in voor vrachtwagens langs de Nieuwelaan, de drukke gewestweg die door de gemeente loopt. Ook in de Wilgenlaan in Wolvertem mogen vrachtwagens niet meer parkeren. Volgens schepen Jonathan De Valck (N-VA) belemmeren ze de zichtbaarheid aan kruispunten. βEn dat zorgt voor gevaarlijke verkeerssituaties. Bovendien veroorzaken de vrachtwagens ook geluidshinder voor de buurtbewoners.β
De beslissing van het gemeentebestuur komt er vooral vanuit veiligheidsoverwegingen. βHeel wat inwoners ervaren problemen als ze de Nieuwelaan willen oprijden vanuit verschillende zijstraten of vanop hun oprittenβ, zegt schepen van Mobiliteit Jonathan De Valck. βDe vele vrachtwagens die er geparkeerd staan zijn de oorzaak. Die versperren het zicht op het aankomende verkeer dat op de Nieuwelaan rijdt. Bestuurders moeten met andere woorden de weg oprijden zonder dat ze het verkeer goed zien aankomen. Dat veroorzaakt geregeld problemen, frustraties en gevaarlijke verkeerssituaties.β
Bovendien veroorzaken de vrachtwagens ook hinder voor de omwonenden. βVele vrachtwagenbestuurders vertrekken βs ochtends vroeg en laten hun motoren soms een hele pos warmdraaien. Dat verstoorde de goede nachtrust van de omwonenden.β
Parkeren voor vrachtwagens is daarom voortaan verboden op de Nieuwelaan en een deel van de Wilgenlaan. βVrachtwagens zullen wel nog mogen parkeren tussen de Zonnelaan en de oprit in Wolvertem. Daar zijn er geen zijstraten of woningen en veroorzaken de vrachtwagens dus minder problemen. Het parkeren wordt dus in zijn geheel beter geregeld en dat is goed voor de verkeersveiligheid.β
Er werden op de stroken in kwestie nieuwe borden geplaatst die aanduiden dat uitsluitend wagens er mogen parkeren. Gisteren stonden er alleszins wel nog verschillende vrachtwagens geparkeerd. βDe politiezone werd schriftelijk verzocht controle uit te oefenen op de nieuwe verkeersmaatregel. Ik ga ervan uit dat ze dat ook gaan doen. Sommige vrachtwagens staan daar soms ook al weken…β
Eerder weerde ook Machelen al parkerende vrachtwagens langs de Luchthavenlaan wegens aanhoudende overlast. Dat verbod werd goed opgevolgd. Alleen heeft de problematiek zich vervolgens gedeeltelijk verschoven naar bedrijvenzone Cargovil, op het grensgebied tussen Vilvoorde, Grimbergen en Zemst dus. Die gemeenten zijn momenteel nog bezig met een actieplan en een specifieke verkeersregeling om de langparkerende βzonevreemdeβ vrachtwagens ook daar te weren. Met andere woorden, een structurele oplossing dringt zich op.